Teknologiforståelse
Blog
Hvordan kommer man i gang med et helt nyt fag i folkeskolen?
Er prototyper vejen til implementering af et nyt fag i folkeskolen. Er det sådan lærere bliver klædt på til at undervise i teknologiforståelse som fag eller i fag i skolen – ellers skabe viden, der gør at der kan tages stilling til, hvordan man fremadrettet skal forstå teknologiforståelse i skolen.
Alle de lærere, der underviser i forsøgsfaget teknologiforståelse, mødtes d. 6. og 7. august i Odense med resten af organisationen bag udviklingen af forsøgsfaget teknologiforståelse. Dagene havde meget fokus på prototyperne, der er udviklet af ”fagudviklerne”, men som helt naturligt skal re-didaktiseres, så de passer til skolernes lokale forhold. Deltagerne skal undervise i teknologiforståelse, når skoleåret starter i næste uge, så der var en klar interesse i, at få produceret noget undervisningsmateriale. Men planlægningen af et seminar ugen før selve undervisningen starter er rimelig problematisk for en lærer, der gerne vil være på forkant og føle sig påklædt til sin egen undervisning.
Der er ikke tvivl om, at deltagernes forudsætninger er ganske forskellige. Nogle har store IT-didaktiske og tekniske indsigter, megen viden og mange færdigheder. Og andre befinder sig et helt andet sted uden forudsætninger. Det er en stor mundfuld for projektet at løfte forskelligheden på landsplan. Men der er stadig brug for et fælles sprog, It-didaktisk viden og tekniske færdigheder, der gør at deltagerne i forsøgsprojektet kan undervise i teknologiforståelse på deres skole.
Der ligger mange farer og lurer i den undervisning i teknologiforståelse, der foregår pt. på projektskolerne. Jeg kan frygte, at man kommer til at falde tilbage på den faglighed, der er den velkendte, når man underviser i teknologiforståelse som selvstændigt fag. Hvor kan få sin dansk-didaktik i anvendelse, så man for en tid kan føle sig tryg. Det er rigtig svært at undervise i en ukendt faglighed som professionel lærer, når man ikke føler sig påklædt. Der er behov for et fælles afsæt. Der er brug for et fælles sprog og en fælles forståelse for fx design. Design er ikke en disciplin, som lærere normalt har forudsætninger inden for. Og det er ikke en disciplin som man lærer at kende til professionel brug, ved at re-didaktisere en prototype.
Projektet kører (næsten), men der er brug for at de deltagende lærere opkvalificeres med udgangspunkt i deres forskelligheder. Og jeg kunne drømme om opkvalificering, der skabte nogle reelle kompetencer hos de deltagende lærere, for det er dem, der skal arbejde videre med teknologiforståelsen på skolen, når projektet slutter. Læringscirkler, re-didaktisering af prototyper og professionelle læringsfællesskaber giver ikke deltagerne tilstrækkelig ny IT-didaktisk viden og teknologiske færdigheder til en holdbar implementering på alle skoler over det ganske land om 2 år.