Blog

Hvad venter vi egentlig på?

Vi venter stadig en afgørelse på, hvad der skal ske med teknologiforståelsen i folkeskolen i et af verdens mest digitaliserede samfund

Publiceret Senest opdateret

Valgkampen er i gang. Budskaberne fra politikerne vælter ud i hovedet på os. Det perfide sprog og udsagn lige til grænsen, som vi aldrig ville godtage i en demokratisk samtale i skolen, fylder allermest. Men det virker som der en ting, de fuldstændig har overset. Teknologiforståelse. Teknologien fylder i krigen. Teknologien fylder i klimaudfordringerne. Teknologien fylder i sundhedssystemet. Teknologien fylder i økonomien. Teknologien fylder i vores hverdag. Teknologien er svaret og midlet til løsningen af vor tids udfordringer. Og vi ved godt at mange forandringer starter med børnene. Eleverne er parate og klar til at blive kompetente digitale medborgere i vores samfund. De er parate til at være kritiske over for teknologien. Producere med teknologien og have et godt og velafbalanceret liv i et digitalt samfund.

Teknologiforståelse

På denne blog vil vi skrive om vores oplevelser med forsøgsfaget teknologiforståelse. Der er mange mennesker involveret i faget, hvor nogle er lærere, andre er konsulenter. Der er folk, der udvikler faget organisatorisk, og andre der udvikler undervisningsmaterialerne. En blandet flok vil her skrive om oplevelser, give gode tips videre, fortælle sjove og gode historier og bare informere om, hvordan udviklingen af forsøgsfaget teknologiforståelse skrider frem.

Hvis jeres nølen kære politikere skyldes, at I ikke ved hvad teknologiforståelse er, så tilbyder jeg gerne en workshop eller et besøg i en teknologiforståelsestime. Jeg tror mange teknologiforståelseslærere over det ganske land er ved at miste pusten og tålmodigheden. Der er få tilbage, der nu fungerer som lektionsrøvere, for at tilbyde eleverne teknologiforståelse. Så skynd jer at lette fra taburetterne og kom ud i den virkelige verden, hvor vi taler pænt til hinanden og er nysgerrige på teknologiforståelsen. Det er spændende, udfordrende og livsnødvendigt for eleverne og demokratiet at I handler.

Det er faktisk ikke så svært. Beslutningen tages. Teknologiforståelse skal ind i skolen som fag eller i fag. Der skabes en solid handlingsplan for lærernes efter- og videreuddannelse. Man får produceret en tidsplan, der kan kombineres med skoleåret. Netværk til opbakning og videndeling. Lederne klædes på til teknologiforståelse. Kommunerne får skabt strukturer og support. Og vi bliver enige om at fagbeskrivelsen for teknologiforståelse er fantastisk. Alternativt vil vi gerne snart have at vide, at I ikke tænker at elever i folkeskolen skal have teknologiforståelse.

Men teknologiforståelsen fylder ikke i valgkampen. Tag nu stilling til teknologiforståelse i folkeskolen kære politikere. Forsøget er afsluttet, evalueringsrapporten er skrevet, der er stadig parate skole, det er jer vi venter på.