Teknologiforståelse

Teknologiforståelse

Blog

Jeg er taget på en meget vigtig mission med mine elever

Jeg er taget på Cybermission med hele 6. årgang på min skole. Det er også skolens ansvar at tale med eleverne om sikkerhed på nettet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg underviser hele 6. årgang i teknologiforståelse og vi bruger selvfølgelig de prototyper, som vi skal, når vi deltager i forsøget med teknologiforståelse. Men indimellem er det egentlig meget rart at gøre noget andet. Så jeg tilmeldte årgangen Cybermissionen - https://emu.dk/grundskole/it-og-teknologi/landsdaekkende-konkurrence-om-cybersikkerhed/praktiske-oplysninger-om

Teknologiforståelse

På denne blog vil vi skrive om vores oplevelser med forsøgsfaget teknologiforståelse. Der er mange mennesker involveret i faget, hvor nogle er lærere, andre er konsulenter. Der er folk, der udvikler faget organisatorisk, og andre der udvikler undervisningsmaterialerne. En blandet flok vil her skrive om oplevelser, give gode tips videre, fortælle sjove og gode historier og bare informere om, hvordan udviklingen af forsøgsfaget teknologiforståelse skrider frem.

Cybermissionen er en landsdækkende konkurrence for mellemtrinselever, hvor de kan lære om sikkerhed på nettet. Temaet er temmelig relevant i en tid, hvor vi kan se retssager, læse nyheder og se og TV-programmer om, hvordan børn og unge farer vild på nettet. Hvor de ikke forstår, at ikke alle vil dem godt på nettet. Og hvor nettets muligheder er så mange, at vi alle kommer til at tage dårlige beslutninger.

Jeg startede forløbet med eleverne ved at læse en historie fra bogen ”Delt”, om en pige på 14 år og hendes oplevelse med deling af billeder på nettet. Filmen der varede 10 sekunder blev delt og pigens liv fuldstændig ødelagt. En af mine elever kunne konstatere at hun kun var 2 år ældre end ham selv. Det var alvor og tæt på. Lige der kunne jeg se på elevernes ansigtsudtryk, at det var helt rigtigt at tale med eleverne om sikkerhed på nettet. Så gik vi videre med materialet fra Cybermissionen med gennemgang af ord og begreber, der knytter sig til emnet. Nogle var kendte for eleverne, og andre var helt nye. Men hvis vi skal forstå IT-sikkerhed, må vi have et sprog for det. Vi er nu i gang med en designproces, hvor eleverne skal arbejde med løsninger til nogle af missionerne, der følger med materialet. Eleverne forstår godt, at det her er vigtigt. Nu glæder jeg mig bare til at vi skal til at lave små film, hvor de pitcher deres idéer og tanker om løsninger for dem selv og deres jævnaldrende.  

https://www.medieraadet.dk/medieradet/digitaldannelse/delt-om-unge-og-digitale-sexkraenkelser

Når jeg ser TV og nyheder tænker jeg, at alle børn burde tage på Cybermission…

Powered by Labrador CMS