Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Et oplagt samfundsfagstip til de næste par dage eller det nye år.

Fra i morgen er online- undervisning igen en realitet, og her får du et hurtigt samfundsfagtema om EU, der er overskueligt og ikke mindst online- egnet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På EU- Oplysningens hjemmeside fra Folketinget ligger 4 nye film, der retter sig mest mod niende klasse og ungdomsuddannelserne. Særligt på nuværende tidspunkt i niende klasse er filmene anvendelige, selvom indholdet til tider kræver lidt. Mere herom nedenfor.

På torsdag står jeg med et samfundsmodul, og dette lille forløb om EU klimaindsats tager udgangspunkt i havremælk og koprutter, og så får man svar på, hvorfor man ikke bare kan afskaffe køer og drikke havremælk i stedet for.

Som de øvrige film fra Folketingets undervisning er filmene velproducerede med en saglig vært, der dog på ingen måde er humorforladt, men stiller de åbenlyse spørgsmål, når han besøger en landmand, der giver sine holdninger til kende om klimaet. Diskussionen er holdt på et fint diskuterende niveau, og eleverne bliver holdt til ilden, fordi reportagefilmen ikke er længere end seks minutter. Så er det også overskueligt at tage noter.

Som modsvar ligger der et interview med tidligere miljøkommissær, Connie Hedegaard, der forholder sig direkte til reportagefilmen, og det giver en fremragende konsensus for eleverne. Hendes skepsis er tydelig, og eleverne får EU’s klimaindsats belyst fra flere sider.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Konkret niveaudelt undervisning

Herefter kan læreren vælge opgaver til samfundsfagsniveau a-d, hvor jeg valgte opgaverne til samfundsfag a, da jeg vurderede, at disse egnede sig bedst til mine elever i niende klasse. Er man selektiv, kan nogle af opgaverne også anvendes i ottende klasse, da nogle opgaver mest handler om reportagefilmens indhold. Disse opgaver er meget konkrete.

Skal der skrues op for niveauet, får eleverne et faktaark om klimalækage fra landbruget, og selvom dette ark er teksttungt, kan det stadig bruges, og evt. kan det læses højt i online- undervisningen. 

Når der skal løses opgaver efterfølgende, sidder man klar som lærer til evt. spørgsmål, eller eleverne deles i grupperum på Teams og løser opgaverne sammen.

Ved modulets afslutning samles klassen, og opgaverne gennemgås. 

Bemærk, at der findes en let tilgængelig og udførlig lærervejledning med modul plan, som man kan læse til inspiration.

Selvfølgelig var vi helst foruden endnu en gang fjernundervisning, men når nu vi ikke kan undslå os, så er der materialer derude, som vi hurtigt kan finde frem, og sidder du med andre gode forslag til kulturfagene, så er du mere end velkommen til at smide dem i kommentarsporet. Det er helt i tråd med vores mantra her i det kulturfaglige netværk: The More, the Merrier.

https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/over_graensen