Blog

Bloggen sætter fokus på gratis forløb og SkoleTube

Der er anbefalinger på vej fra det kulturfaglige netværk om gratis undervisningsforløb, der ligger og venter derude. Både som ny og erfaren lærer er det dog ikke nogen hemmelighed, at det kan være sin sag at opdage de mange undervisningsforløb, der ikke indebærer portaler. Det har taget mig en del år at finde frem til dem, jeg kender.

Publiceret Senest opdateret

I dette og i de kommende blogindlæg, vil jeg vise nogle af disse forløb med følgende omtale og uformelle anmeldelser af de enkelte forløb. Desuden vil jeg vise nogle brugbare værktøjer fra SkoleTube, som kan være anvendelige som kulturteknikker i kulturfagene.

Indlæggene i den kommende tid vil primært være målrettet nye kulturfagslærere, men alle er naturligvis velkomne til at læse med.

Masser af undervisning hos DR. (Med plads til udvikling).

Lad os her kaste et blik på DR Skole, der har gennemgået nogle renoveringer i de senere år.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusrn75@gmail.com

Hvis vi i første omgang ser på samfundsfag, bydes der på ganske mange forskellige forløb, der strækker sig hen over alle fire kompetencemål, og hvor man i og for sig kan sammensætte hele sin årsplan.

Nogle forløb er grundigere end andre, og personlig har jeg det med at vende tilbage til nogle af disse. Herunder ”Blank på EU”, som jeg har set mig lidt varm på. EU formidles underholdende og lødigt, og det kan være en svær balance. Det lykkes her.

Som lærer kan du komme gennem politik, økonomi, sociale og kulturelle forhold og samfundsfaglige metoder, så forberedelsestiden ligger sådan bare i at læse de relativ korte lærervejledninger. Flere af forløbene er let tilgængelige, og kan enten står for sig selv eller fungere som supplement til portalernes undervisningsforløb.

Også for historie er der meget at hente op gennem hele skoleforløbet, og det er gennemgående, at DR’s enorme arkiv kommer undervisningen til gode, fordi historiske dokumentarer, portrætter m.m. er af høj kvalitet. Det gælder selvfølgelig ”Historien om Danmark”, men også ”Danmarkshistorien på vrangen” eller ”Store tanker, trange tider” om 1800- tallet, der fungerer perfekt både i historie og i danskfaget.

Kristendomskundskab sakker alvorligt agterud.

Desværre er det endnu engang kristendomskundskab, der får tildelt mindst opmærksomhed. Ærgerligt, når det er det fag i folkeskolen med lavest kompetencedækning, og derfor har så meget desto større behov for kvalificerede undervisningsforløb for alle de lærere, der ganske vist har faget på skemaet, men ikke har det som undervisningsfag. Det kunne være med til at løfte faget, og kristendomskundskab er uden sammenligning det kulturfag, der burde få størst opmærksom rent udviklingsmæssigt hos DR Skole. Kompetencemålene er kun lige til nød dækket, og der er hurtigt udsolgt på hylderne. Det kunne man kunne gøre bedre. Nogle forløb er tilmed gengangere for både mellemtrin og udskoling og indskolingen er helt forbigået, hvilket er uforståeligt.

Det er bare med at gå på opdagelse i kulturforløbene hos DR. Gør dig selv en tjeneste at notere dig allerede nu, hvor du har fundet dit forløb og dine kilder. Det kan spare dig megen tid senere på året. Prøve eller ej.