Den Tyske Flygtningekirkegård i Oksbøl fortæller en barsk historie fra 2. Verdenskrig. I alt er 1.675 tyske flygtninge og 121 soldater begravet her.

Med historie i biografen – og tilbage i skolen

Biografdørene er åbne, popcornene lune og de gode film står i kø. Konceptet ”Med skolen i biografen” kender de fleste vist, og igen i år kan kulturfagslærerne læne sig tilbage i sæderne. Sammen med kristendomskundskabskollegaen skal vi nemlig i biffen!

Offentliggjort Sidst opdateret

”Når Befrielsen kommer” er filmen, som dette blogindlæg tager udgangspunkt i. Min gode blog-kollega, religionsrådgiver Janne Skovbjerg, har fået samme tanke og har også fokus på filmen i hendes nyeste indlæg

Men hvad er det, at denne film kan, som gør, at både hun og jeg vil skrive om den? 

Næste- eller næste(n)kærlighed

Filmen skildrer besættelsestidens sidste tid og perioden derefter. Danmark oversvømmes af tyske flygtninge, og en lang række dilemmaer opstår. I filmen omdannes Ryslinge Højskole til interneringslejr for tyske krigsflygtninge, men skal disse flygtninge hjælpes?

Er de fjender, som blindt støttede Hitler og dermed selv er skyld i deres situation, eller er de mennesker i nød, som skal hjælpes? På Filmcentralen.dk ligger et gratis undervisningsforløb til filmen, som bestemt kan anbefales, men lad os krydre det med flere fagbegreber og flere film.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lars A. Haakonsen er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er at dele sine refleksioner om fagene, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: l.haakonsen@yahoo.com

Historisk empati

Forståelsen for hvorfor personerne i filmen traf de valg, som de traf, kræver en historisk empati fra elevernes side. Et fortidsperspektiv er nødvendigt, for filmens personer traf næppe deres valg pga. hverken dumhed eller ondskab.

Netop fortidsperspektiv og historisk empati er omdrejningspunkter i den spritnye bog, ”Fortiden som et fremmed land”, som bl.a. har Loa Bjerre, Heidi Eskelund Knudsen og Jens Aage Poulsen som forfattere. Jeg er næsten halvvejs i denne bog, som kun kan anbefales. Læs mere om bogen her.

Lad filmene rulle i klasseværelset

I et tidligere blogindlæg beskrev jeg bl.a., hvordan filmen ”Hvidstensgruppen” ligger klar til afspilning på mitCFU. Her findes også et hav af andre film om 2. Verdenskrig – både danske, engelske, tyske og norske. Her kan man virkelig tale om historiebrug!

Der er enorm forskel på, hvordan modstandsbevægelsen portrætteres i den første spillefilm om besættelsestiden, "De røde enge" fra 1945 og til de nyeste film, ligesom Adolf Hitler portrætteres meget forskelligt i "Der Untergang" og i en af mine yndlingsfilm Jojo Rabbit.

På dette link er samlet spillefilm omhandlende 2. Verdenskrig. Listen kan også downloades her. Nu er det ikke en filmskole, vi driver, men man kunne lade eleverne få ”filmlektier” for.

Lad dem se forskellige film derhjemme og giv dem fx til opgave at fokusere på, hvordan modstandsbevægelse portrætteres. Det kan give nogle gode diskussioner og åbne elevernes øjne for, at synet på fortiden ændrer sig.

Film skal ses i biografen – og i skolen.