AI-generede billeder.

Så de vikinger virkelig sådan ud, Lars?

Jeg har tidligere underholdt med mine oplevelser i 4.B. Som udskolingslærer var det et mindre chok, da skemaet i sommers viste, at min tilstedeværelse var ønsket på mellemtrinet – tilmed i en fjerde klasse. Det er dog blevet ugens skemamæssige højdepunkt, og denne gang har vi lavet vikinger ved hjælp af AI-teknologi.

Offentliggjort Sidst opdateret

I de fleste historiebøger startede vikingetiden en juni-dag i 793. Her overfaldt en gruppe nordboer det afsidesliggende kloster på øen Lindisfarne i det nordøstlige England. Efter en kort og ulige kamp lå adskillige munke dræbt, og vikingernes skibe blev fyldt med klosterets skatte. 

Om det helt foregik på den måde, kan der kun gisnes om, men en lang række kilder bakker op omkring denne version. Bl.a. kan der i en angelsaksisk krønike læses en sådan gengivelse, ligesom der er fundet billedsten på øen med økse- og sværddragende krigere.

Lad AI-lave tegningen

En typisk elev-aktivitet er at tegne denne dramatiske begivenhed. Således også for eleverne i 4.B. – undtagen et par elever, som blev bedt om at være mine assistenter. Mens resten af klassen tegnende, fodrede mine assistenter bings mages create med ord, der skulle blive til en tegning – og vupti. 

Angrebet dukkede op på skærmen til lige dele undren, fascination og mistro. Hvordan kunne computeren lave det? Resultatet heraf og elevernes egne tegninger blev derefter omdrejningspunktet for en omgang kildekritik. 

Så angrebet virkelig sådan ud, og hvorfor gav computeren nogle af vikingerne horn i hjelmen?

Så vikingerne sådan ud?

Eksperimentet gav os blod på tanden. Nu skulle der laves vikinger! I 922 mødte Ibn Fadlan, en arabisk købmand og diplomat, en gruppe vikinger et sted på Volga-floden. I beskrivelsen af dette møde, skrev han bl.a., at de var ”høje som daddelpalmer”, svært bevæbnede og overtatoverede. 

Med disse ord indtastet dukkede den ene frygtindgydende viking efter den anden op på skærmen! Farlige bodybuilder-typer, men … passer denne fremstilling med historiens virkelighed?

Når fakta næsten ødelægger en god historie…

Svaret er et rugende nej. For det første var vikingerne et pænt stykke lavere end vor tids gennemsnitsdansker. For det andet var langt de fleste vikinger ganske almindelige bønder – så hvorfor har fremstillingen af de brutale vikingers hærgen vundet så meget plads i historiebøgerne? 

Det havde en knægt i 4.B et fantastisk bud på; ”Der var nok ikke nogen, der gad skrive, hvad bønderne lavede, og så er vikingernes hærgen da bare en fed historie”. 

Er der noget at sige til, at man glæder sig til timerne i 4.B. når der er så kvikke elever?

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lars A. Haakonsen er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er at dele sine refleksioner om fagene, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning:  l.haakonsen@yahoo.com