Når Storstrømsbroen skal gå fra model til virkelighed skal der bruges masser af arbejdskraft - og det giver god samfundsfagsundervisning, skriver Lars A. Haakonsen.

Undervis i social dumping og ret­færdighed: ­Det kan virkelig anbefales

Hvad vil vores elever mon sige til, hvis de skulle tilbagebetale nogle af deres lommepenge eller surt tjente løn til forældrene eller arbejdsgiveren? Sådan er virkeligheden for nogle af de udenlandske arbejdere på de store offentlige byggerier – og det kan blive til god samfundsfagsundervisning.

Offentliggjort

Da verdens bedste fodboldspillere mødte hinanden i Qatar for to år siden, var der udenfor banen stor debat om de migrantarbejderne, der havde bygget de store stationer i ørkenstaten. Nu sætter en DR-dokumentar fokus på, hvordan byggeriet af blandt andet den nye Storstrømsbro også fortæller en historie om udnyttelse af udenlandsk arbejdskraft.

Hvorfor er det relevante ?

Indenfor det økonomiske kompetenceområde findes videns-og færdighedsmål for samfundsøkonomiske sammenhænge. Her skal eleverne blandt andet have viden om arbejdsmarkedsforhold, herunder den danske arbejdsmarkedsmodel. Når store byggerier skal opføres, for eksempel en ny bro, skal opgaven i EU-udbud. Det er ofte milliardkontrakter der er på spil, og det går ikke altid lovligt til.

På statens regning

DR-dokumentarudsendelsen På Statens Regning (kan også ses på MitCFU) handler om byggeriet af den nye Storstrømsbro. Den samlede regning for byggeriet er jævnført Vejdirektoratet cirka 4,7 mia. Det er det italienske firma SBJV, der bygger broen for den danske stat. Udsendelsen viser, at det ikke er alt, som foregår efter reglerne. Blandt andet tvinges de albanske arbejdere til at tilbagebetale en del af deres løn, og alvorlige arbejdsskader indrapporteres ikke til de danske myndigheder.

Et undervisningsforløb klar til brug

Det er ikke første gang, at forholdene i forbindelse med byggeriet af Storstrømsbroen trækker overskrifter. Tidligere har rumænske broarbejdere fra underleverandøren Tecnoscavi sammen med 3F vundet en sag om manglende lønudbetalinger. Sagen behandles i det gratis Undervisningsforløb: Det (u)retfærdige arbejdsmarked fra 3F. Fokus er den danske model, social dumping og retfærdighed – præcis de videns-og færdighedsmål som tidligere beskrevet. Forløbet er normeret til 6-7 lektioner, og kan virkelig anbefales når samfundsfagsundervisningen skal handle om de danske arbejdsmarkedsforhold. 

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lars A. Haakonsen er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er at dele sine refleksioner om fagene, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: l.haakonsen@yahoo.com