Læs mere fra Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver:
Undervis i social dumping og retfærdighed: Det kan virkelig anbefales
Hvad vil vores elever mon sige til, hvis de skulle tilbagebetale nogle af deres lommepenge eller surt tjente løn til forældrene eller arbejdsgiveren? Sådan er virkeligheden for nogle af de udenlandske arbejdere på de store offentlige byggerier – og det kan blive til god samfundsfagsundervisning.
Da verdens bedste fodboldspillere mødte hinanden i Qatar for to år siden, var der udenfor banen stor debat om de migrantarbejderne, der havde bygget de store stationer i ørkenstaten. Nu sætter en DR-dokumentar fokus på, hvordan byggeriet af blandt andet den nye Storstrømsbro også fortæller en historie om udnyttelse af udenlandsk arbejdskraft.
Hvorfor er det relevante ?
Indenfor det økonomiske kompetenceområde findes videns-og færdighedsmål for samfundsøkonomiske sammenhænge. Her skal eleverne blandt andet have viden om arbejdsmarkedsforhold, herunder den danske arbejdsmarkedsmodel. Når store byggerier skal opføres, for eksempel en ny bro, skal opgaven i EU-udbud. Det er ofte milliardkontrakter der er på spil, og det går ikke altid lovligt til.
På statens regning
DR-dokumentarudsendelsen På Statens Regning (kan også ses på MitCFU) handler om byggeriet af den nye Storstrømsbro. Den samlede regning for byggeriet er jævnført Vejdirektoratet cirka 4,7 mia. Det er det italienske firma SBJV, der bygger broen for den danske stat. Udsendelsen viser, at det ikke er alt, som foregår efter reglerne. Blandt andet tvinges de albanske arbejdere til at tilbagebetale en del af deres løn, og alvorlige arbejdsskader indrapporteres ikke til de danske myndigheder.
Et undervisningsforløb klar til brug
Det er ikke første gang, at forholdene i forbindelse med byggeriet af Storstrømsbroen trækker overskrifter. Tidligere har rumænske broarbejdere fra underleverandøren Tecnoscavi sammen med 3F vundet en sag om manglende lønudbetalinger. Sagen behandles i det gratis Undervisningsforløb: Det (u)retfærdige arbejdsmarked fra 3F. Fokus er den danske model, social dumping og retfærdighed – præcis de videns-og færdighedsmål som tidligere beskrevet. Forløbet er normeret til 6-7 lektioner, og kan virkelig anbefales når samfundsfagsundervisningen skal handle om de danske arbejdsmarkedsforhold.