Hvordan de syv sværd er kommer igennem sikkerhedskontrollen, tør jeg ikke sige. Men hvad vil vores elever mon vise frem?

Vikingesværd i lufthavnen – hvad ville vores elever udstille?

I den netop overståede efterårsferie mellemlandende min datter og jeg i Oslo Lufthavn, Gardermoen. Knap havde vi betrådt norsk jord, før en udstilling af vikingesværd var at se midt i lufthavnen. Gad vide hvad vores elever ville præsentere for udenlandske gæster?

Offentliggjort Sidst opdateret

Syv vikingesværd i en glasmontre midt i en norsk lufthavn. Så har man set det med! På glasset kunne læses, at sværdene var dateret fra år 775 op til år 1000. Desuden stod der, at frie mænd både havde ret og pligt til at bære våben. De norske vikinger var tilsyneladende ikke sådan at spørge med! Den lille udstilling gav mig en idé til en opgave til historietimen efter ferien. Hvad vil vores elever vise udenlandske gæster – og hvorfor? 

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lars A. Haakonsen er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er at dele sine refleksioner om fagene, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: l.haakonsen@yahoo.com

Selve opgaven

Der er ingen tvivl om, at nordmændene er stolte af deres fortid som vikinger. Et kig i et par af den norske lufthavns butikker viste i hvert fald adskillige souvenirs med referencer til denne tid. Men hvad med danske skoleelever? Hvad ville de som det første vise udenlandske besøgende? Ville det være pilespidser i flint, Solvognen, Christian 4.s blodplettede dragt fra Slaget ved Kolberger Heide eller noget helt fjerde? Lad eleverne tegne eller skrive om, hvad de ville udstille i vores lufthavn, og husk at bede dem begrunde hvorfor det netop er denne genstand, der skal vises.

Hvorfor denne opgave?

I forhold til historiefagets mål vil jeg mene, at vi, som minimum, berører både kompetenceområderne kildearbejde og historiebrug. Hvad kan elevernes valgte genstand fortælle om dens samtid – og ikke mindst – hvorfor har den en så stor betydning, at den skal vises frem i nutiden? Desuden kan man tale med eleverne om, hvorfor tidsperioder tillægges forskellige betydninger. Er vi danskere mon lige så ”vikinge-glade” som nordmændene?

At vise underet og genstande i undervisningen

Et ordsprog siger, at man nogle gange skal vise underet i stedet for at undervise. Rundt om på CFU’erne findes adskillige genstandskasser indeholdende alt fra Guldhorn til artefakter fra verdenskrigene. At inddrage disse i ens undervisning er en god måde for eleverne at få historie mellem hænderne. Men også ganske almindelige genstande kan bruges. I bogen ”70 historiske genstande” fra forlaget Columbus giver bl.a. Anne Pilø Melilo ideer til, hvordan fx en brunsviger og tættekam kan bruges i undervisningen. Bogen er tiltænkt gymnasiet, men mange af genstandene og de beskrevne aktiviteter kan let overføres til grundskolen – også selvom man ikke har syv norske vikingesværd i depotet…