Læs mere fra Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver:
Gud bevare demokratiet – men hvad med Kongehuset?
Der er paradoksalt, at nogle af verdens mest demokratiske samfund samtidig er monarkier. Enevælden i Danmark er for længst afskaffet, og kongehusets politiske indflydelse er ikke stor, men hører et kongehus hjemme i dagens Danmark? Lad os tage debatten i samfundsfagsundervisningen.
Forleden spurgte jeg mine udskolingselever om, hvor mange af dem der havde set Dronningens Nytårstale? Stort set alle hænder røg i vejret. Endnu engang er majestætens tale til nationen en af årets mest sete tv-udsendelser. Kongehuset er populært, men hvordan passer et monarki ind i nutidens demokratiske samfund(sfagsundervisnig)?
Udvikling af kritisk tænkning
Lad os allerførst se på samfundsfagets formål. Her står bl.a., at; ”eleverne skal opnå forudsætninger for udvikling af kritisk tænkning og et værdigrundlag, så de kan deltage kvalificeret og engageret i samfundet”. Indenfor kompetenceområdet ”Politik” skal eleverne tage stilling til politiske problemstillinger. En sådan problemstilling kan fx være monarkiets rolle i nutidens demokratiske samfund, for hvordan kan man retfærdiggøre, at en familie er født til at regere i Danmark?
Et værn mod borgerkrig?
Weekendavisen satte
i fredagens udgave fokus på dette. Ifølge den internationale tænketank,
Economist Intelligence Unit, er Danmark, Sverige, Norge og Holland nogle af
verdens mest demokratiske lande, og alle med den fællesnævner, at en monark
stadig findes. Det vil være en fejlopfattelse at påstå, at et land med et
monarki har større chance for at udvikle et stabilt demokrati, fx scorer
Saudi-Arabien ikke højt på føromtalte liste. Men … hvordan kan det være, at
demokrati og kongehus går hånd i hånd i det nordvestlige Europa? Svaret er
ifølge artiklen bl.a., at ”gode monarker øger tilliden til systemet, og
tillid til de politiske institutioner er empirisk en forudsætning for
velfungerende demokratier”. Det tidligere britiske medlem af EU-parlamentet,
Daniel Hannan, skrev efter den engelske dronning Elizabeths død: ”Et
monarkis rolle er i yderste instans at forebygge muligheden for borgerkrig”.
Nu kan det være mere end svært at forestille sig en væbnet konflikt mellem
jyder og sjællændere, omvendt findes der næppe noget andet, der samler nationen
– selv mine udskolingselever – end når en ældre dame holder sin nytårstale
direkte på tv.
Megakedeligt
statsråd og faktabaseret undervisning
På
den anden side kan man argumentere for, at Kongehuset er et noget gammeldags og
udemokratisk levn fra før Grundloven. I det politiske magasin ”Slotsholmen” kan
man høre tre tidligere ministre, bl.a. Uffe Elbæk, fortælle om de ”megakedelige
statsråd”, de har deltaget i. De første 15 min. er underholderne lytning,
men bestemt ikke det, der giver én indtryk af, at folkevalgte politikere altid
har nydt dronningens selskab. Derudover kan det også være givtigt, at lade
eleverne undersøge, hvad Kongehuset koster. Dette kan bl.a. ske ved at se
på kongehusets webside. Udover
apanagen bør øvrige udgifter til fx forsvaret vel også medregnes? Ekstrabladet
regnede sig i 2018 frem til en samlet udgift på 386 mio. Det er cirka det samme
som besparelserne på den nye SU-reform. En diskussion omkring Kongehuset udvikler sig hurtigt til en samtale om
følelser og synsninger, men med indsamling af data fx om kongehusets økonomi
kan man forhåbentlig få en faktabaseret diskussion, hvor eleverne kan deltage
kvalificeret og engageret.