Læs mere fra bloggen: Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver
Blog
Ideer til juleaktiviteter i historiefaget – del 1
I dette og i mit næste blogindlæg gives ideer til aktiviteter, der kan bruges op til jul. Første idé er til udskolingen, og der er hverken guirlander, julemænd eller julehjerter med. Derimod skal eleverne producere deres eget brætspil – uden nisser. Der er til gengæld masser af inspiration fra tidligere julegavehits.
Jeg indrømmer det blankt. Dette er ikke en klassisk juleaktivitet, og så alligevel. Mon ikke de fleste har prøvet at finde et brætspil under juletræet? Trods computer, PlayStation og andre digitale konkurrenter, sælges der stadig for mere end 250 mio. kroner brætspil i Danmark om året – og selvfølgelig flest i december.
Inden eleverne selv skal være kreative, kan de lade sig inspirere fra tidligere spiludgivelser, og dem er der både gode, onde og virkelig grusomme eksempler på.
Brætspillet fortæller historie
Der er blevet spillet brætspil i mange tusind år. Spil som backgammon og skak kan dateres langt tilbage, men ser vi på de sidste hundrede år, er der virkelig nogle historisk interessante imellem. Mange af brætspillene er tidsmæssige lommer, der fortæller meget om den tid, de er lavet i.
Fx vil en billedsøgning på de amerikanske spil "The Game of Ten Little Niggers" fra 1895 og "Snake Eyes" fra 1930 afsløre en noget anden opfattelse af afroamerikanerne end i dag. Et tredje eksempel kunne være spillet ”Gunsmoke” fra 1958. Her havde dem, der spillede cowboys, større chance for at vinde spillet end de spillere, der var indianere. Dette var tre amerikanske brætspil, men Europa – og Danmark kan også være med.
Det gode
I Danmark blev brætspillet ”Marco Polo” udgivet i 1983. Fra Venedig gik turen mod Asien, hvor ”Østens hemmeligheder” skulle findes. Fx kunne man lave krudt i Kina, længe før det var muligt i Europa, og en sådan opskrift kunne vinde spillet, hvis den kom med hjem til Italien. Yderst sober og fin beskrivelse af kulturmødet.
Tilmed var der med spillet et lille hæfte med baggrundsviden om Marco Polo og en udførlig litteraturliste, hvis man ville vide mere om den venetianske købmand og eventyrer.
Det onde
Forestil dig, at årets familiespil handler om bl.a. at købe og sælge alkohol, pelse, tobak – og så lige en skibslast fyldt med sortkrøllede børneslaver med lænke om halsen. Det er ikke sikkert, du kan forestille dig det, men i 1987 vandt spillet ”Fuldrigger” netop denne titel.
Som spiller var du skibsreder i 1600-1700-tallet, hvor handlen med fjerne verdensdele og ikke mindst trekantshandlen var blevet populært. Personligt fik jeg selv spillet i julegave, og ikke så få gange har jeg i min barndom tjent gode penge på slaver, rom og tobak. Nutidens SSP-medarbejdere vil næppe bifalde disse investeringer…
- og det virkelig grusomme
Men. Spillet ”Juden raus” fra julehandlen i 1938 tager titlen som det mest grusomme spil. I bedste Ludo-stil skal der fanges fem jøder, som derefter kan sendes til Palæstina. Ikke overraskende er spillet produceret i Tyskland. Dog var nazisterne ikke udpræget begejstret for spillet, idet man i en anmeldelse i en SS-avis kunne læse: ”Ud med jøderne! Ja, selvfølgelig, men også ud af vores børns legetøjsæsker før de får den frygtelige fejlopfattelse, at politiske problemer løses med raflebægeret”.
Lærerark til download. I den kan du bl.a. læse, hvordan det at udvikle sit eget spil er relevant ift. Fælles Mål.
Tilbage er kun at ønske alle god spillyst, og så kan jeg trøste dem, som ikke synes dette var en rigtig juleopgave, med at næste blogindlæg både indeholder julegaver og julesange.