Læs mere fra bloggen: Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver
Blog
Kan en fuckfinger bruges i samfundsfag?
Når vi i samfundsfag skal arbejde med kompetenceområdet politik er et af færdighedsmålene, at ”eleven kan diskutere demokratiopfattelser og egne muligheder for deltagelse i demokratiet”. Dette kan bl.a. gøres med en kinesisk fuckfinger.
Lad det være sagt med det samme: Nedenstående er endnu ikke afprøvet med elever, men der er noget over konceptet, som trigger min nysgerrighed.
Inden jeg nu tager æren for idéen, bør dens ophavsmand præsenteres. Den kinesiske kunster Ai Weiwei har siden 1995 taget billeder af verdenskendte vartegn som bl.a. Det hvide Hus og Den Himmelske Freds Plads i Beijing og placeret sin udstrakte langfinger midt i billedet.
Denne gestus har en dybere mening. Weiwei kæmper for frihed og giver derfor – bogstavelig talt – en fuckfinger til de magtinstitutioner, som efter hans mening undertrykker ytringsfrihed og andre frihedsrettigheder.
Fingeren er samtidig også en påmindelse til os alle om, at friheden ikke kan tages for givet, hvis vi passivt lader stå til uden at forholde os til magthaverne.
Og hvad har det så med min klasse at gøre?
Ai Weiwei har sammen med den digitale kunstplatform Avantarte udvidet konceptet. Nu har alle verdens borgere – også vores elever – mulighed for at anbringe en fuckfinger.
På middlefinger.avantarte.com kan langemanden placeres det sted, hvor man synes, den skal være. Og nu nærmer vi os efterhånden føromtalte færdighedsmål.
For hvor skal en sådan middlefinger placeres?
Er det foran det lokale rådhus som protest mod kommunale skolelukninger? Er det foran Christiansborg som et opråb mod minksagen? Skal den gives til Putin i Kreml for krigen i Ukraine, eller er det et helt fjerde sted der ”fortjener” en finger?
Tving eleverne til at argumentere for deres placering af den digitale fuckfinger: Hvorfor blev den sat lige der? Men - jeg synes bestemt også, at den mere kritiske dialog skal tages, for er en fuckfinger overhovedet den bedste måde at deltage i demokratiet på? Er det elevernes ”muligheder for deltagelse i demokratiet”, eller skal noget helt andet til?
Svarene har jeg ikke, men mine elever skal i hvert fald prøve, og så må vi se, hvor fingeren ender.