Blog

Fra middlefinger.avantarte.com

Kan en fuckfinger bruges i samfundsfag?

Når vi i samfundsfag skal arbejde med kompetenceområdet politik er et af færdighedsmålene, at ”eleven kan diskutere demokratiopfattelser og egne muligheder for deltagelse i demokratiet”. Dette kan bl.a. gøres med en kinesisk fuckfinger.

Offentliggjort Sidst opdateret

Lad det være sagt med det samme: Nedenstående er endnu ikke afprøvet med elever, men der er noget over konceptet, som trigger min nysgerrighed.

Inden jeg nu tager æren for idéen, bør dens ophavsmand præsenteres. Den kinesiske kunster Ai Weiwei har siden 1995 taget billeder af verdenskendte vartegn som bl.a. Det hvide Hus og Den Himmelske Freds Plads i Beijing og placeret sin udstrakte langfinger midt i billedet.

Denne gestus har en dybere mening. Weiwei kæmper for frihed og giver derfor – bogstavelig talt – en fuckfinger til de magtinstitutioner, som efter hans mening undertrykker ytringsfrihed og andre frihedsrettigheder.

Fingeren er samtidig også en påmindelse til os alle om, at friheden ikke kan tages for givet, hvis vi passivt lader stå til uden at forholde os til magthaverne.

Og hvad har det så med min klasse at gøre?

Ai Weiwei har sammen med den digitale kunstplatform Avantarte udvidet konceptet. Nu har alle verdens borgere – også vores elever – mulighed for at anbringe en fuckfinger.

På middlefinger.avantarte.com kan langemanden placeres det sted, hvor man synes, den skal være. Og nu nærmer vi os efterhånden føromtalte færdighedsmål.

For hvor skal en sådan middlefinger placeres?

Er det foran det lokale rådhus som protest mod kommunale skolelukninger? Er det foran Christiansborg som et opråb mod minksagen? Skal den gives til Putin i Kreml for krigen i Ukraine, eller er det et helt fjerde sted der ”fortjener” en finger?

Tving eleverne til at argumentere for deres placering af den digitale fuckfinger: Hvorfor blev den sat lige der? Men - jeg synes bestemt også, at den mere kritiske dialog skal tages, for er en fuckfinger overhovedet den bedste måde at deltage i demokratiet på? Er det elevernes ”muligheder for deltagelse i demokratiet”, eller skal noget helt andet til?

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lars A. Haakonsen er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning:  l.haakonsen@yahoo.com

Svarene har jeg ikke, men mine elever skal i hvert fald prøve, og så må vi se, hvor fingeren ender.

Fra: middlefinger.avantarte.com