Blog

Truthseeker08 fra Pixabay

Aktiv dødshjælp, borgerforslag og samfundsfag

Under sommerens Folkemøde satte Mette Frederiksen gang i debatten om aktiv dødshjælp, men selv uden statsministerens indblanding, er Folketinget tvunget til at tage stilling. Det har et borgerforslag banet vejen for. Derfor bør aktiv dødshjælp også indgå i samfundsfagsundervisningen.

Publiceret Senest opdateret

Siden 2018 har alle danskere med stemmeret haft mulighed for at indsende egne forslag til lovgivning. På Folketingets www.borgerforslag.dk kan forslag oprettes, og der findes mange vidt forskellige. Alt lige fra påbud om, at alle skal bruge cykelhjelm til forbud mod privatfly er foreslået. I alt har mere end 1.500 borgerforslag set dagens lys. Det er langt fra alle forslag, der når det magiske tal på 50.000 underskrifter, i løbet af de 180 dage, som et forslag kan støttes. Under 40 forslag er nået så langt, og blot fem forslag er blevet vedtaget. I løbet af efteråret skal et borgerforslag om aktiv dødshjælp behandles på Christiansborg, og det åbner op for et tværfagligt samarbejde.  

Kristendomskundskab og kompetenceområdet ”Politik”

Indenfor samfundsfag findes mål for ”Det politiske system, retsstat og rettigheder”. Som beskrevet ovenfor skal eleverne have indsigt i, hvordan et sådan borgerforslag kan opstå. I faget kristendomskundskab er temaet også relevant, for hvem skal fx udføre denne dødshjælp? Lægeforeningens formand, Camilla Rathcke, er i hvert fald klar i mælet; ”Vi læger er ikke sat i verden for at tage livet af folk”, og hun mener desuden, at det er en glidebane. Er aktiv dødshjælp en ubarmhjertig samaritaner?

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lars A. Haakonsen er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning:  l.haakonsen@yahoo.com

Det skal i øvrigt bemærkes, at min blogkollega, Janne Skovbjerg, i denne uge har samme tematik på sin kristendomskundskabsblog.

Vær venlig at dø

Tilbage til samfundsfaget. Her kan en smule fakta og fiktion opkvalificere debatten. Først fakta. I de lande, hvor aktiv dødshjælp er tilladt, ses en stigning i brugen af denne hjælp. I Canada benyttede 13.500 sig sidste år af denne mulighed. I dele af landet oversteg kun cancer og hjertelidelser dødshjælp som dødsårsagen. I Holland kan børn under 12 år, med forældrenes tilladelse, få adgang til dødshjælp, hvis deres lidelser er ”ubærlige”, og ”der ikke er håb om bedring”. I Japan, hvor aktiv dødshjælp ikke er tilladt, raser debatten også – stærkt provokeret af en spillefilm. Landet har en af verdens ældste befolkninger. Næsten 30 procent af befolkningen er over 65 år gamle. I filmen ”Plan 75” er den japanske regering presset af de stadig større udgifter til denne aldrende befolkning. Derfor får alle over 75 år tilbud om en hurtig og smertefri aflivning. I filmen har private firmaer fået opgaven. Her kan ældre borgere booke sig ind på et luksusresort med alt betalt, inden de tjekker ind på selvmordsklinikken. Det er samfundssind at takke ja til et så generøst tilbud, når staten siger vær venlig at død - eller om det siges i filmen: ”Det er smukt af give sit liv for fællesskabet”

Den japanske film er fiktion og sætter debatten på spidsen. Alligevel kan den bruges som et indspark i klassens debat, for er det mon den slags glidebane, lægeforeningens formand er bange for, eller er retten til aktiv dødshjælp et spørgsmål om egenbestemmelse over ens eget liv?

Kilder:
www.borgerforslag.dk
https://denstoredanske.lex.dk/borgerforslag
Libak, Anna; ”Dødsriget”, Weekendavisen 23. juni 2023
Harmsen, Peter; ”Staten siger: Vær venlig at dø”, Weekendavisen 18. august 2023.