Læs mere fra bloggen: Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver
Blog
Ideer til juleaktiviteter i historiefaget – del 2
I sidste uges blogindlæg videregav jeg idéen om, hvordan udskolingselever kunne fremstille deres egne historiske brætspil op til jul. I denne uge bringes et par idéer til historietimerne hos de mindre elever, som bl.a. skal lave et interview med deres forældre.
Ved du, hvad det bedste er? Mon ikke de fleste af vores elever vil sætte julegaver højt på listen. Sidste år lavede jeg i min egen 4. klasse opgaven ”Julegaver og leg gennem tid”, hvilket gav masser af sjove samtaler, ligesom den sendte undertegnede tilbage til egen ungdom. I forhold til faghæftet arbejdes der indenfor kompetenceområdet ”Kronologi og sammenhæng” under det færdigheds-og vidensmål, der hedder ”Familie og fællesskaber”.
Den bevægelige gris og en ”uhyre morsom” figur
Næppe mange kan spørge deres tipoldeforældre om, hvad de fik i julegave – hvis de da ellers i starten af 1900-tallet fik én. Derfor kan Ilums julekatalog fra 1901 inddrages som kilde. Selve kataloget var på 20 sider, og på side 3 kunne legetøjet for voksne og børn ses. Legetøj var ikke nogen stor milliardindustri dengang – faktisk var siden i kataloget med askebægre ”af metal og porcellain” lige så stor – for slet ikke at tale om udvalget af lommetørklæder af silke. Dette åbner for en samtale om både børns og legs status i starten af 1900-tallet. Til sammenligning indeholder årets Ønskebogen fra Fætter BR 107 sider med julegavemuligheder.
Fortid, nutid og fremtid under juletræet
Et af historiefagets vejledende mål er, at ”eleven kan sammenligne tidlige tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv.” Derfor er den næste opgave, at eleverne skal interviewe deres egne forældre. Hvad fik de i julegave, da de var børn? Da vi på klassen samlede op, blev undertegnede sendt ned ad Mindernes Allé, eftersom adskillige af elevernes forældre i 1985 fik A-has hitsingle ”Take on me”. Der har altså været en tid før Spotify. Afslutningsvis skulle eleverne kigge i fremtidskrystalkuglen, for hvordan mon julekataloget i 2101 ser ud? Hvad mon fremtiden bringer af julegaver?
Julefup eller fakta
Hvordan er det nu? Er sul det modsatte af en god jul, som H.C. Andersen skrev, eller er det den særlige økse, man brugte til at hugge hovedet af juleanden tilbage i 1700-tallet? Måske er der en tredje (og rigtig) forklaring, men ved eleverne mon dette? En god omgang julefup eller fakta kan altid få konkurrencelysten frem blandt mellemtrinnets elever. Lad også eleverne lave deres egne julefup/fakta ord, fx kan man få helt styr på, hvad det der merino egentlig er for noget i ”Højt fra træets grønne top”.
Og så er der vist ikke andet tilbage end at ønske alle – også ikke-historielærere – en rigtig god jul.