Hvordan når man det hele i samfundsfag? I dette blogindlæg gives et bud.

En 2-årsplan i samfundsfag – holder næppe, men giver overblik

”På papiret havde vi et godt hold. Desværre spiller man fodbold på græs.” Selvom disse ord er udtalt af en tidligere engelsk fodboldtræner, kan dette let omskrives til årsplaner i folkeskolen. Mange laver årsplaner, men få af disse holder. Trods dette sætter jeg hånden på kogepladen og præsenterer min 2-års plan for samfundsfag.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det kan virke ejendommeligt at lave en 2-årsplan, når diverse portaler allerede har fine årsplaner liggende. Alligevel har jeg været i gang med at forsøge at danne mig et overblik over den kommende undervisning for min nye 8. klasse. Et uddybende dokument kan downloades, og kalenderen kan ses her

Harris vs. Trump og kommunalvalg

I krystalkuglen kan nogle undervisningsrelevante begivenheder allerede skimtes. Det amerikanske valg afholdes 5. november og kan være med til at give elever en forståelse for, at begivenheder langt fra Danmark kan påvirke fx økonomi og sikkerhedspolitik.

I Danmark skal vi også til valg. Kommunal- og regionsvalget forgår 16. november 2025, så måske er det fornuftigt at gemme undervisningen omkring forholdet mellem stat, region og kommune til næste skoleår.

Glem nu ikke det fjerde kompetenceområde

Ved første øjekast glimrer det fjerde kompetenceområde, ”Samfundsfaglige metoder”, ved dets fravær i min plan. Dog vil færdigheds- og vidensområderne som bl.a. ”formidling” og ”statistik” blive inddraget løbende.

Bl.a. kan forløbene "Mit liv med statistik" fra Danmarks Statistik med fordel inddrages til arbejdet med ”Sociale og kulturelle forhold”.

- og husk nu at komme ud af skolen

Når faget nu hedder samfundsfag, så er det en god ide at komme ud i samfundet. Mange virksomheder tager gerne imod elever, hvilket kan være utroligt givende for at få en forståelse for de samfundsøkonomiske sammenhænge.

Ellers er det oplagt at tage eleverne med i retten, når der skal arbejdes med retsstaten. Næste blogindlæg handler netop om retsstaten og den gode nyhed om, at den danske ungdom er langt mindre kriminelle, end deres forældre var.

Tilbage er blot at ønske held og lykke med de kommende år(s) samfundsfagsundervisning.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lars A. Haakonsen er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er at dele sine refleksioner om fagene, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: l.haakonsen@yahoo.com