Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvad gør vi med kulturfagene nu?

Prøverne er aflyst for længst, og niendeklassernes sidste skoledag er rykket langt ind i juni. Hvad gør I med undervisningen i kulturfag de resterende uger?

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleåret begynder så småt at gå på hæld. Der er ikke mange uger til, at vi kan afslutte et på mange måder fuldstændigt surrealistisk skoleår, der har budt på udfordringer, som vi for bare halvandet år siden aldrig havde drømt om. Online- undervisning var ikke praktiseret i folkeskolen og samfundssind havde vi aldrig hørt om. At man kunne komme i isolation i eget hjem var fjernt for de fleste.

Vi har lige noget tid endnu, og jeg har gået og tænkt på, hvordan jeg bedst muligt kunne udnytte kulturfagstimerne resten af året. Her er et par tanker:

Jeg har overtaget min egen niendeklasse i historie og ved, at klassen mangler at se nogle af de dokumentarer, som jeg synes er allerbedst, når vi taler besættelsen eller den kolde krig. Det kunne være angrebet på Shellhuset, Operation Karthago, eller måske Spionernes bro med Tom Hanks? Lidt ældre film, men suveræn. I den sammenhæng kunne vi arbejde med et kort forløb om brugen af spillefilm som historiekilder. Altid interessant.

Vel vidende, at langt de fleste af mine elever søger mod de gymnasiale uddannelser, har jeg tidligere arbejdet med både samfundsstof og historiestof, der hører til i Gymnasiet. Ofte akkompagneret af hjemmekomponerede læseguides, således at det sværere stof blev lettere for alle elever. Jeg har oplevet, at det kan have en motiverende effekt på nogle elever, at de sidder med svært stof, fordi de føler, at de er vokset med opgaverne i løbet af niende klasse. Det kræver selvfølgelig en vis portion årvågenhed, fordi det ikke er alle elever, der nødvendigvis sidder med den oplevelse. Den er ikke givet på forhånd.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Vi kunne også strække vores afsluttende tema om dansk aktivistisk udenrigspolitik lidt længere, men så kører det også på pumperne, og det ønsker jeg heller ikke. Klassen skulle gerne slutte lige før toppen, inden de tager fat på livet på en ungdomsuddannelse fra august. 

Det kunne også være et eller flere museumsbesøg, selv om jeg i skrivende stund er i tvivl om retningslinjerne herfor. Jeg ved ikke præcis, hvor vi er i den henseende.

Med samfundsfag og historie står vi med to fag, som langt de fleste elever fortsat vil møde på ungdomsuddannelserne i større eller mindre grad, så mit ønske er, at sende dem bedst muligt videre til næste etape.

Årsplanen er for så vidt næsten afsluttet på dette tidspunkt, hvor vi normalt ville nærme os sidste skoledag, så jeg hører gerne, hvad I gør ift. kulturfagene i ugerne frem mod sommerferien.