Blog

Anmeldelse: Dramatisk og dedikeret værk om Danmarks dronninger.

Det er normalt ikke dem, vi hører mest om i historieundervisningen, men et kig på vores lange række af dronninger åbner danmarkshistorien fra nye vinkler. Stærke kvinder har sat deres præg på vores land.

Med mindre man hed Thyra, Caroline Mathilde eller hendes majestæt dronning Margrethe den 2., så er folkeskolens historiefag ikke ligefrem stærkt præget af vores dronningerække, selvom dronningerne dukker op fra tid til anden. Dog mest som hustruer til vores konger uden at vi får meget at vide om dem. Sådan groft sagt.

Det kan der laves om på nu, for journalist og historiker Vibe Termansen har skrevet den grafisk smukke bog, "Dronningerækken", der netop er udkommet fra Gads Børnebøger. Bogen er anderledes og gør op med den gængse, kanonpræget historiefortælling, der kan præge nogle digitale læremidler og historiebøger. Bogen er skrevet på dronningernes præmisser, og det er deres historier, der bliver omdrejningspunkterne i bogen.

I den traditionelle afdeling lægger vi ud med en tidslinje startende i 900- årene med Thyra Danebod, der senere bliver udødeliggjort på Hjellingstenen af sin søn, Harald Blåtand, og med grundighed og sans for detaljer arbejder Vibe Termansen sig frem mod vor tid.

Det er næsten overflødigt at nævne, at der selvfølgelig bliver tale om nedslag på de mange dronninger, der typisk er kommet til Danmark fra udlandet, og vi kommer da også rundt i dele af vores turbulente europahistorie, som de enevældige konger har sat deres præg på på godt og ondt.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusrn75@gmail.com

Et træk, som jeg finder særlig relevant og interessant, er afsnittene med overskriften, "På samme tid". Her får læseren viden om, hvordan både Europa og Danmark så ud og fungerede op gennem tiden, hvorved vi læser, hvordan arabere og englændere så på vikingerne, eller hvor ubegribelig uhumsk, der kunne være på Københavns Slot, hvor rotteplagen var så omfattende, at dronning Sophie Amalie af Braunschweig- Lüneburg, krævede, at hendes seng blev hævet højt fra gulvet, hvis hun skulle overnatte på slottet. Det har ikke været lutter pomp og pragt ved hoffet. Selv ikke for en dronning.

Disse små sidehistorier kræver et grundigt forarbejde, for der er mange af dem, og de er et krydderi til de i forvejen levende fortællinger. De er med til at levendegøre fortidens monarker. Sproget bliver lidt poppet til tider, men det kammer ikke over og skader seriøsiten. Vibe Termansen kan fortælle historie i mere end én forstand, og man kan hævde, at sproget netop medvirker til, at bogen skiller sig positivt ud fra mere traditionelle historiebøger. "Dronningerækken" kommer på et tidspunkt, hvor historie fortsat er på mode i populærkulturen, og hvor vikinger, besættelsen og lange serier om netop regenter i Europa præger diverse streaming- tjenester. Lad det bare blive ved i noget tid endnu.

Denne bog henvender sig til mellemtrinet, men man bør ikke lade sig begrænse til det. Tekstmængden og kompleksiteten rammer også fint i udskolingen, hvor bogen kan danne grundlag for mere dybdegående arbejde med dronningerækken. Ganske enkelt fordi den rummer interessante mennesker. Klassesæt vil udvide undervisningsmulighederne.

Det er min klare opfattelse efter mange år med historiefaget, at det er, når fortidens mennekser træder tydelig frem, at eleverne fanger faget bedst. De store linjer interesserer dem ikke, fordi de ofte bliver kronologisk abstrakte, men når de hører om Leonora Christinas og Corfitz Ulfeldts uheldige flugtforsøg fra Hammershus eller om Caroline Mathildes skæbne efter balladen med Johann Friedrich Struensee og den sindsyge Christian den 7., så stiger interessen mærkbart, fordi eleverne ser levende mennesker med vilde og fremmede tilværelser. Det fanger, og det gør bogen også.

Jeg nævner ovenfor, at bogen fremstår smuk, og det skyldes de markante illustrationer fra Anja Gram, som giver bogen et stærkt, grafisk præg, og som virker som regulære pageturners, fordi ikke bare dronningerne, men også forskellige historiske artefakter står skarpt og layoutmæssigt modigt i bogen. Hver dronning får også sit eget lille landkort, så man kan se, hvorfra i Europa, hun oprindelig kom og nogle gange blev sendt tilbage til, når hendes tid i Danmark af mange forskellige årsager var forbi.

Man bliver klar over, at det ikke er tilfældigt, at netop dronningen er den stærkeste brik på skakbrættet, for dronningerne fremstår ikke bare som vedhæng, men som handlekraftige, intelligente, belæste, magtfulde, beregnelige, hævntørstige, fromme, godmodige og kærlige kvinder, der fik hver deres plads i vores alle sammens historie, og nu bliver de også tydelige for vores børn.

_______________________________________________________________________________________

"Dronningerækken"

Af Vibe Termansen