Tænketanken Sophia

Blog

privatfoto

Dannelse opstår også i kantinen

Sophia-samtale #19 med Caroline Holdflod kredser om læreruddannelse, skole, fællesskaber og forhold, der kan give bump på vejen til den gode skole.

Publiceret Senest opdateret

Jeg ved ikke, om I kan huske et billede af en dansk håndboldmålvogter, der får en bold i ansigtet, så både bold og ansigt i et kort øjeblik smelter sammen til en grotesk, forvreden helhed. Jeg kom til at tænke på dette billede, da jeg havde sat mig over for Caroline Holdflod til Sophiasamtale #19; ikke fordi der var noget ramasjang over situationen, tværtom. Men fordi jeg vist aldrig før har sidder over for et så levende ansigt, der mimisk responderer på ethvert spørgsmål. Hun signalerer et nærvær, som får en til at oppe sig, og som den efterhånden trænede debattør, hun er, svarer hun prompte, men nærmest floskelfrit.

Tænketanken Sophia

Sophia- tænketank for pædagogik og dannelse er et forum for strategisk analyse af forhold, der vedrører undervisning og uddannelse på et demokratisk-humanistisk værdigrundlag. Læs mere på sophia-tt.org

Caroline Holdflod har meget på hjerte, men har også en evne til at tage det ind, man ønsker var på, så man føler sig en kende beriget af samtalen.

Det er selvfølgelig den nye læreruddannelseslov, der er afsættet. Og hun er faktisk stolt af det arbejde, som er gjort i den forbindelse; ikke mindst at pædagogik-didaktik igen sikres på uddannelsen, og at sammenhængen mellem teori og praksis styrkes gennem den øgede praktik, som hun finder kan styrke både de studerende og lærerne på skolerne.

Derimod er hun i tvivl om, hvorvidt skolerne er klar til at løse opgaven som meduddannere af de lærerstuderende, når der ikke afsættes midler til efteruddannelse af lærerne.

Hun er stolt af sit arbejde som formand for Lærerstuderendes Landskreds, fordi hun føler, at der bliver lyttet til de studerendes stemme, men også fordi landkredsen netop favner unge, der kommer med vidt forskellige drømme, holdninger og meninger, og lader dem brydes, så der opstår et samvær, en kreds. Derfor ser hun alle fora, hvor de kan mødes, som bidrag til deres fællesskab og dannelse - også fredagsbaren i kantinen.

Men hun peger på et forhold, som jeg i alt fald ikke havde tænkt over: På samme tid, som uddannelsen løsnes i forhold til målstyring, modulisering og kompetencetænkning, kommer de nye årgange af lærerstuderende, som aldrig har oplevet anden skole, end den målstyrende.

Dette afsætter et eftertænksomt udtryk i ansigtet på den person, der netop er blevet tildelt årets Grundtvig-pris.

Find og lyt:

http://den2radio.dk/udsendelser/sophia-samtaler-pejling-af-dannelse-19/