Tænketanken Sophia
Blog
Grundtvig forduftet?
I den femte Sophia-pejling af dannelse søger en samtale med Grundtvig-forsker Thorstein Balle at se nærmere på Grundtvigs indflydelse på Folkeskolen - før og nu.
Når man som jeg har trådt mine første skoleår i en grundtvigsk friskole og siden på universitetet og seminariet været fascineret af Georg Brandes, har det ligget lige for at basere min egen undervisning på disse to markante personligheders tanker - også om dannelse.
I min bevidsthed smelter de sammen og beriger og supplerer hinanden, selv om nogle højskolefolk næsten ikke kan trække vejret for bare fnyden, når de hører Brandes' navn, mens en del kulturradikale tager sig til ånden, når man bringer Grundtvig på bane.
Men altså, for mig forenes de i nogle tanker om samspil mellem individ og fællesskab og supplerer hinanden i synene på det folkelige og det elitære, det nationale og det internationale.
Begge har op gennem dette årtusinde været under pres af et menneskesyn, der bygger på målbarhed, styring og evidens. Det er nok ikke tilfældigt, at det var netop Martin A. Hansen og Klaus Rifbjerg, der røg ud af folkeskolens litterære kanon.
I et forsøg på at høre nærmere om Grundtvigs betydning for skolen gennem tiden og om hans status i skolen efter reformerne har jeg besøgt forskeren Thorstein Balle.
Det er der kommet en samtale ud af, som både peger på klasselærerens centrale betydning og på afviklingen af Grundtvigs indflydelse i skolen. Der kommer tilmed et bud på, hvem afvikleren er!
Samtale kan nu høres på netradioen, den2radio:
ligesom den kan findes på Sophias hjemmeside:
https://www.sophia.nu/podcast/05-er-grundtvig-forduftet-fra-skolen/
Med dens indhold er der vel god grund til at ønske hinanden en god juletid og et bedre nyt år!