Tænketanken Sophia

Blog

Man kan ikke lære demokrati på deltid

Forslaget om at sætte demokratiske værdier og afradikalisering på skoleskemaet virker som en ugennemtænkt lappeløsning, når tænkningen i folkeskoleforliget bygger på at eleven skal præstere målbart.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lørdag den 14. februar blev Danmark ramt af en terrorhandling, da en ung mand dræbte to og sårede fem med skud. Siden har den politiske debat handlet om at sikre os imod terrorangreb, blandt andet ved at bekæmpe unges radikalisering. Et af forslagene går ud på at sætte demokratiske værdier og afradikalisering på skoleskemaet. Men det lyder som en ugennemtænkt lappeløsning.

Tænketanken Sophia

Sophia- tænketank for pædagogik og dannelse er et forum for strategisk analyse af forhold, der vedrører undervisning og uddannelse på et demokratisk-humanistisk værdigrundlag. Læs mere på sophia-tt.org

I folkeskoleforliget er man gået i retning af at lægge større vægt på elevens læring frem for på lærerens undervisning. For tiden drager et korps af læringskonsulenter rundt og fortæller lærerne om ”den ny virkelighed”: Lærerne skal ikke planlægge ud fra emner og temaer, men ud fra elevernes behov. Eleverne skal så præstere ud fra nogle læringsmål, der kan måles – og resultere i et tal. Det, der ikke kan måles, er mindre interessant.

Med dette har politikerne nedtonet folkeskolens humanistiske grundlag, hvis sigte er at danne demokratiske og myndige borgere. I det seneste forlig er det primære sigte i stedet at bygge skolen på et livssyn, der reducerer et menneske til handlinger, der kan måles. 

I den sammenhæng giver det ringe mening at krydre en afhumaniseret skole med lidt demokratiske værdier: Man kan ikke lære demokrati på deltid! 

Der er brug for at omtænke værdigrundlaget for folkeskolereformen, så det humanistiske dannelsesideal kan præge al undervisning og samvær i skolen. 

Skolereformen, der vægter elevens præstation frem for den personlige, alsidige udvikling og prioriterer test og tal frem for tænkning, kan ikke dæmme op for radikalisering, snarere tværtimod.

Sophia

Tænketank for pædagogik og dannelse

Chefkonsulent Per Kjeldsen, lærer Erik Schmidt, tidl. skoleleder Jens Raahauge, konsulent John Rydahl, lektor Steen Nepper Larsen, professor Dorthe Jørgensen, professor emeritus Peter Kemp, lærer Marie Hyldgaard Kjeldsen, lærer Dorthe Brøchner Jessen, filosof Stig Skov Mortensen