Tænketanken Sophia

Blog

"Vi skal have det godt, mens vi er her"

Sophias Steen Nepper Larsen har i denne tredje dannelsespejling inviteret arkitekt, lærer og cand.pæd. Eva Gjessing til en samtale om glæden ved at have flere uddannelser.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu ligger den tredje af de Sophia-samtaler, som søger at pejle, hvad dannelse i dag er for en størrelse, tilgængelig på netradioen den2radio, http://den2radio.dk/udsendelser/sophia-samtaler-pejling-af-dannelse-vi-skal-have-det-godt-mens-vi-er-her/ og på Sophias hjemmeside https://www.sophia.nu/.

Tænketanken Sophia

Sophia- tænketank for pædagogik og dannelse er et forum for strategisk analyse af forhold, der vedrører undervisning og uddannelse på et demokratisk-humanistisk værdigrundlag. Læs mere på sophia-tt.org

I udsendelsen fortæller arkitekt, lærer og cand.pæd. Eva Gjessing sin kollega, Sophias Steen Nepper Larsen, om glæden ved at have taget flere uddannelser, om hvordan hun oplever, at hendes tre uddannelser spiller sammen og beriger hinanden - og hende.

Lige for tiden genudsender DR de 2 sæsoner af den oplysende serie om Store danske videnskabsfolk. Og selv er jeg i gang med et kæmpeværk af Jesper Brandt Andersen om Niels Stensen. En af de ting, der gør indtryk, når man ser på de landvindinger, som pionererne inden for naturvidenskab gjorde, er det, at de nok lægger spirerne til en specialisering, men også at det sker i en kontekst af sammenhæng imellem de forskellige videnskabelige discipliner.

Det er tydeligt, at specialiseringen har sejret og givet os imponerende resultater. Men det er også værd at se nærmere på det, der er gået tabt. Den tidligere læge på Christiansø, Tage Voss, skrev for år tilbage en række Holberg-inspirerede epistler til Doktor Ishøj, hvori han blandt andet satte et skævt lys på den ensidige opdelig af hospitalerne i specialer. Voss skrev, at det på Riget ville tage 12 måneder og 16 etager at få et overblik over det hele menneske.

Samtalen mellem Eva Gjessing og Steen Nepper Larsen kan høres som en kile ind i denne problematik, og ikke mindst som en vedkommende kritik af de restriktioner, der i de senere år er skabt for at forhindre nysgerrige og undrende mennesker i at tage flere uddannelser end én.

Men synspunkterne om at få flere dimensioner af tilværelsen til at spille sammen i ens tænkning og ageren bør også rejse spørgsmål ind i lærerprofessionen, som fx at kaste kritiske øjne på, at eleverne ret tidligt i deres grundskoleforløb skal træffe uddannelsesvalg og fravalg med store konsekvenser for dem selv og for sammenhængen i grundskolen, og at læreruddannelsen bliver så specialiseret, at nogle af den danske skoles karakteristika må sløjfes, fx klasselærerfunktionen.

Eva Gjessings ord får en til at tænke på, at personen med flere uddannelser må være en gevinst for ethvert team, ja, nærmest i sig selv er et team.

Lyt - og overvej, hvad vores smaltænkning har beriget os med - og frarøvet os.