Tænketanken Sophia

Blog

Steen Nepper Larsen

Forsvar for fagligheden

I den 12. Sophia-samtale, der pejler dannelse, forsvarer Steen Nepper Larsen fagligheden, der trues af evalueringsfeber og evidensjagt.

Publiceret Senest opdateret

Steen Nepper Larsen er en forunderlig filosof, der nok taler hurtigt, men hvor man hele tiden fornemmer, at han tænker endnu hurtigere. Tilmed kommer han vejen rundt - fra det jordnære til de højeste luftlag. Og hvis man lytter godt efter, hænger sfærerne sammen.

Tænketanken Sophia

Sophia- tænketank for pædagogik og dannelse er et forum for strategisk analyse af forhold, der vedrører undervisning og uddannelse på et demokratisk-humanistisk værdigrundlag. Læs mere på sophia-tt.org

Derfor er det en fornøjelse at høre hans indlæg i den aktuelle pædagogiske debat, og at få lejlighed til at udfritte ham er en gave.

Denne gave har jeg fået, og den deler jeg gerne med alle, der interesserer sig for faglighed i undervisning; den faglighed som er underviserens menneskemærke, men som undermineres af trangen til konstante evalueringer og af datafiskeriet for at få den bedste praksis til at bide på.

Steen Nepper Larsen har skrevet tre essays i bogen Evalueringsfeber og evidensjagt. Kritiske essays til forsvar for fagligheden. Disse danner baggrund for samtalen, og hvis du ikke har læst denne lille, men væsentlige bog, så kast dig over i ferien. Du kan få brug for den argumentationer, når du mødes med kolleger efter ferien, hvor alle "skal være sammen om skolen".

Samtalen er den 12. i rækken af Sophia-samtaler, der pejler dannelse. Den kan høres på http://den2radio.dk/udsendelser/sophia-samtaler-pejling-af-dannelse-12-hvad-var-det-der-skete/ (ja, den havde optindeligt en anden arbejdstitel), eller på https://www.sophia.nu/podcast/12-forsvar-for-fagligheden/