Tænketanken Sophia

Blog

privatfoto

Pædagogik. Punktum. Uden bindestreger. Det er læreruddannelsens grundfag

Professor emerita Karen Borgnakke undrer sig over, at ingen genopdagede faget pædagogik, da man lavede ny lov om læreruddannelsen.

Publiceret Senest opdateret

Der er dage, hvor man kan synes, at en berigende diskussion er det hele værd, når man deltager i ulønnet, fagligt arbejde. Sådan har jeg det med at være med i den lille, men bredt sammensatte skare, der er dommere for lærerprofession.dks priser.

Tænketanken Sophia

Sophia- tænketank for pædagogik og dannelse er et forum for strategisk analyse af forhold, der vedrører undervisning og uddannelse på et demokratisk-humanistisk værdigrundlag. Læs mere på sophia-tt.org

Således udfoldede der sig en samtale om pædagogik og ny læreruddannelse i en pause under voteringerne. Det var professor emerita Karen Borgnakke, der spillede ud med en dyb undren over, at ingen af professionshøjskolernes deltagere havde kæmpet for at få genopdaget læreruddannelsens kernefag PÆDAGOGIK, men stiller sig tilfredse med, at det optræder hist og pist som et bindestregsfag (-sociologi, -psykologi, -filosofi -etc), men aldrig som det, det er: pædagogik PUNKTUM. Faget, der tilfører uddannelsen et fagsprog, der kan være afsæt for forskning og for professionsudvikling. Men nej, sådan skulle det ikke være, og det ser Karen Borgnakke som en trussel mod læreruddannelsens status på lidt længere sigt.

Denne pausesamtale var så interessant, at hun og jeg fortsatte i en sådan grad, at vi var ved at misse toget. Og vi blev enige om, at det ikke flyttede noget i verden, hvis vi blot lod vores samtale stoppe på perronen i København, så vi ville inddrage flere ved at få ridset problematikken op i en Sopia-samtale, som via den2radio.dk kunne finde vej ud i det offentlige rum.

Nu er den lagt på nettet:

http://den2radio.dk/udsendelser/sophia-samtale-pejling-af-dannelse-16-ingen-generobrede-laereruddannelsens-grundfag/

Kan det passe, at professionshøjskolerne er blevet så store, at deres ledere ikke har blik for læreruddannelsens særkende? Eller har pædagogik lavstatus?

Kunne man tænke sig, at de samme ledere anbefale en sygeplejeruddannelse, hvor fagene pleje og omsorg ikke var centralt placeret?

Og man kan stille de samme spørgsmål til vores uddannelsespolitikere og til den forbrødrede og forsøstrede gruppe, der er SAMMEN OM SKOLEN.

Hvem skulle sikre faget pædagogiks fundamentale position i læreruddannelsen om ikke lederne af den samme uddannelse? Og hvor skete det ikke?

Karen Borgnakkes argumentation kan også læses i Unge Pædagogers temanummer om Pædagogikfaget i læreruddannelsen (Nr. 3, 2022).