Tænketanken Sophia

Blog

Man bliver vred?

I den 6. Sophia-pejling af dannelse har jeg fanget professor Per Øhrgaard ind til en samtale om dannelse, hvor vi kommer vidt omkring - og til sidst overrumples af ham, der har fat i redigeringsteknikken.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det har fra starten stået klart, at professor Per Øhrgaard skulle være en af deltagerne i vores Sophia-samtaler, der har til formål at pejle, hvad dannelse er for en størrelse i dag.

Tænketanken Sophia

Sophia- tænketank for pædagogik og dannelse er et forum for strategisk analyse af forhold, der vedrører undervisning og uddannelse på et demokratisk-humanistisk værdigrundlag. Læs mere på sophia-tt.org

Per Øhrgaard er en markant tænker og stemme i den diskussion, der såvel har rødder i den tyske dannelsestradition og fødder i den nutidige hverdag, hvor en humanistisk tilgang til fællesskabet er under pres af den instrumentalisme, der er fulgt med i skyggerne fra globaliseringen og konkurrencestaten.

Per Øhrgaard sagde heldigvis ja til at deltage, og da Jens Skou Olsen og jeg pludselig øjnede ham i et fodgængerfelt på Fredetiksberg, inviterede vi ham fluks til at følge med, så vi kunne afvikle samtalen i Dansklærerforeningens lokaler.

Jeg noterer dette for at betone, at vi her leverer en samtale, der ikke har karakter af forberedte spørgsmål og drøvtyggede svar, men nok af en samtale med en person, der mestrer sit stof.

Samtale forløber, som ventet, når gæsten er vidende og velformuleret, og ad fine ruter i dannelsesdebattens landskab. Alligevel bliver samtalen sat i relief, da Jens Skou Olsen, som bestyrer teknikken, vælger at lade os afrunde med den korte eftersnak, som afslører, at der bag de velformulerede sætninger ligger en vrede over udviklingen!

Lyt, nyd og handl!