Tænketanken Sophia

Blog

Sophia-konference om gymnasiereformen og dannelsen

Det er måske lykkedes at bevare dannelsestanken i gymnasiereformen, og det må kunne inspirere eftersynet af folkeskolereformen. Sophia-konferencen om temaet, hvor vi nu også ser på bæredygtig dannelse.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Om en god uges tid afholder Sophia konference om gymnasiereformen og dannelsesaspektet. 

Tænketanken Sophia

Sophia- tænketank for pædagogik og dannelse er et forum for strategisk analyse af forhold, der vedrører undervisning og uddannelse på et demokratisk-humanistisk værdigrundlag. Læs mere på sophia-tt.org

Vi er blevet kritiseret for at overse behovet for at de store problemer i verden, især klimaforandringerne, bør være en del af dannelsesbegrebet.

Det har vi taget konsekvensen af og inviteret Mads Strarup fra Københavns åbne Gymnasium med som oplægsholder. Her er hans manchet til oplægget:

Et skridt ind i fremtiden – bæredygtig dannelse Hvordan ruster vi bedst fremtidens (verdens)borgere at træffe bæredygtige beslutninger på egne og andre vegne? Svaret er ligeså simpelt som det er svært i praksis: Ved at uddanne dem til det!

Og han udddyber det med følgende overvejelser:

Vi er den første generation, der mærker konsekvenserne af klimaforandringer – og den sidste som kan gøre noget ved dem. Derfor bør vi stille os selv det simple med alligevel tyngende spørgsmål: Hvad nu? Skal vi fortsætte udad samme klimadestruerende kurs, eller skal vi prøve noget helt andet? Et bud på svaret kunne være at radikalt gentænke måde hvorpå vi anskuer dannelse af vores (verdens)samfunds børn og unge – måske skal vi i langt højere grad indrette vores samfunds dannende institutioner i overensstemmelse med et bæredygtigt dannelsesideal. Et dannelsesideal som anerkender at uddannelsessektoren (herunder naturligvis gymnasieskolen) ikke er en ø, og vi som lærere og ledere derfor må gøre alt hvad vi kan får at trække klimaudfordringer ind bag tykke mure og helt-helt tæt på eleverne. Det er disse elever som om få år er både borgere og beslutningstagere i det verdenssamfund, hvis nuværende indbyggere der har ignoreret deres ansvar og kylet ’aben’ videre til sine børn og børnebørn.

Dette ekstra indlæg på konferencen gør den måske endnu mere interesant - også set fra et folkeskolesynspunkt.

Man kan nå at tilmelde sig, hvis man er hurtig : http://www.sophia-tt.org/da/TilmeldingGymnasieKonference