Tænketanken Sophia

Blog

Topstyring ødelægger (gymnasie)skolen

På Sophias konference om dannelsen efter gymnasiereformen bidrog tidligere gymnasielærer Anne Aagaard med et indlæg om topstyringens ødelæggende konsekvenser for det pædagogiske arbejde.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Anne Aagaards indlæg blev bragt som debatindlæg i Politiken op til konferencen om dannelsen efter gymnasiereformen. Det kan læses her:

Tænketanken Sophia

Sophia- tænketank for pædagogik og dannelse er et forum for strategisk analyse af forhold, der vedrører undervisning og uddannelse på et demokratisk-humanistisk værdigrundlag. Læs mere på sophia-tt.org

http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art5800865/Gymnasiet-%C3%B8del%C3%A6gges-af-topstyring

Indlægget kan bringe tanker hen på de ord, som den pædagogiske tænker Holger Henriksen skriver i den lille pamflet, som er udkommet på Sønderjysk Skolemuseum, Om demokrati i skolen:

"Værst er det, når skolepolitikken reducerer lærerne til funktionærer i systemet:  -skoleinspektøren sende på lederkursus, lærerrådet afskaffes, skolen skal tjene konkurrencen i den globale, frie markedsøkonomi, undervisningen styres og kontrolleres i en såkaldt evidensbaseret evalueringskultur."