Tænketanken Sophia
Blog
Manden på dannelsessporet fylder 70
Chresten Sloth Christensen havde valget imellem at blive togfører og lærer - og det blev lærer, han valgte. Men få har som han formået at holde sig på dannelsessporet i hele sin filosofiske tænkemåde og i sine praktiske handlinger.
I disse dage, hvor KL sætter spørgsmålstegn ved folkeskolens formålsparagraf, kan man både hente næring og vederkvægelse ved at kaste blikket på et af Skagens fyrtårne, den tidligere børne- og kulturdirektør Chresten Sloth Christensens tanker. Han fylder i dag 70 år, men virker betydeligt yngre og mere fremtidsrettet end KL, der tilsyneladende ikke har rødder og vinger i forhold til den skole, de ejer.
At skrive et fødselsdagsportræt af Chresten gøres nok bedst ved at lade ham selv komme til orde - med fyld og klem. Og med ord der må kunne inspirere både i dannelsesdebatten og i overenskomsttilgangen.
"Det vigtigste man kan give et barn med i tilværelsen er rødder og vinger"
"I den dannende, demokratiske børneinstitution og skole hentes indholdet ligeligt fra naturvidenskaben, samfundsvidenskaberne, håndværket og kunsten i erkendelse af dette: uden etik, ingen brugbar viden, uden æstetik, ingen bearbejdet sansning og uden politik ingen retfærdighed mellem mennesker." http://static.uvm.dk/Publikationer/1997/dannel3.htm
"Hvis du slukker for engagementet, er det helt sikkert, at eleverne straks opfatter, at det er et dødt menneske, der står i klassen. Hvad kan vi ikke få ud af den erkendelse?" https://www.folkeskolen.dk/539848/laerer-for-livet-det-er-jeg-simpelthen-saa-stolt-over-at-have-vaeret-med-til
Chresten harr med sin sejhed i bogstaveligste forstand været primus motor i det hedengangne musiske udvalg. Primus fordi han leverede en god del af ilden og motor fordi han trak en stor del af arbejdet, som mundede ud i de ti bud, som bærer på mere fremtid for skolen og alle dens parter end konkurrencefikserede reform, som skolen er blever belemret med. https://www.folkeskolen.dk/25346/frem-med-muserne
Tillykke med fødselsdagen, vise og praktisk anlagte mand. Og tak for at du gør det muligt at tro på dannelsessporet i fremtidens skole.