Tænketanken Sophia

Tænketanken Sophia

Blog

Stands op - og se, hvor du er henne.

Forleden bragte Dagbladet Information en leder, der dels hyldede alt det, amerikansk kultur har beriget os med, og dels forholdt sig kritisk til samme kulturs dominans over vores virkelighed.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

https://www.information.dk/kultur/leder/2021/09/rune-lykkeberg-brug-pause-amerikansk-kultur?lst_kltr

Tænketanken Sophia

Sophia- tænketank for pædagogik og dannelse er et forum for strategisk analyse af forhold, der vedrører undervisning og uddannelse på et demokratisk-humanistisk værdigrundlag. Læs mere på sophia-tt.org

Når man som jeg var ung op til og under den kolde krig, var det uanset ens politiske holdning forjættende at få fingre i de kulturtilbud, som udgik fra den amerikanske ambassade. Vi fik jazzen. Vi fik filmen. Vi fik comics. Og vi fik et frihedsbegreb, som var tillokkende som tilsætning til Marshall-hjælpen. Stort set alle i det, vi betegnede Den frie Verden købte budskaberne og dermed kulturen med alt det, den berigede os med.

Vi valgte det selv, men så i dag sande, at vi ikke blot blev befriede, men også besatte af angelsaksisk kultur og tænkning. Sådan går det ofte, når økonomi og kultur følges ad. I dag har amerikansk (og engelsk) overtrumfet de gamle europæiske hovedsprog, så de har lavstatus også i skolen. Og selv efter at Storbritanien har meldt sig ud af EU, synes engelsk at være det førende fællessprog.

Vi har fået interessante tanker om pædagogik fra USA, tanker som de i øvrigt selv vægrer sig ved at realisere, fordi de til internt brug tror mere på test end på tillid. Måske er det arven fra Reagan?

I John Benedicto Krejslers fine bog om Skolen & den transnationale vending (Forlaget Samfundslitteratur) peger balndt andet på de mange påvirkninger, vi har fået fra den angloamerikanske pædagogiske tænkning.

Den bog vil jeg vende tilbage til ved en senere lejlighed. Lige nu vil jeg blot opfordre til, at vi på skolerne søger at lege med på Dagbladet Informations leg: Vi holder en pause i vores dagligdag på skolen og i undervisningen fra det, der kommer fra USA. 

Er vi så omsluttede, at vi ikke kan gennemføre en eneste undervisningsdag? Eller kan vi skimte andre muligheder?   

Hvis I orker at lege med, modtager jeg meget gerne jeres svar på mine to spørgsmål i kommentarfeltet:

Powered by Labrador CMS