Tænketanken Sophia

Blog

Hør Peter Kemp i www.den2radio.dk

I serien Gamle Pædagoger er turen nu kommet til filosoffen Peter Kemp, som taler med Egon Clausen om halvdannelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Samtalen mellem Peter Kemp og Egon Clausen kan høres på netradioen www.den2radio.dk frra den 5.-11. november. Derefter kan den hentes i radioens arkiv.

Tænketanken Sophia

Sophia- tænketank for pædagogik og dannelse er et forum for strategisk analyse af forhold, der vedrører undervisning og uddannelse på et demokratisk-humanistisk værdigrundlag. Læs mere på sophia-tt.org

Foromtalen af programmet lyder således:

I serien GAMLE PÆDAGOGER kan man høre en samtale med Egon Clausen og filosoffen Peter Kemp om hans debatbog "Løgnen om dannelse - opgør med halvdannelsen." Peter Kemp mener, at den nye lov og folkeskolen ikke fører til dannelse af ansvarsbevidste medborgere, således som det har været skolens formål i flere hundrede år. Peter Kemp skriver: "I den gode skole dannes og uddannes eleverne til global ansvarlighed ... I den gode skole er det, man lærer, ikke blot at tilegne sig informationer og skelne mellem god og dårlig viden. Det er også at leve sammen med andre, kammeraterne og lærerne, og det er at forstå det samfund og den kultur, man befinder sig i, først ens egen og så andres." I følge Peter Kemp er den nye lov om folkeskolen et brud med en sådan tænkning om skole og uddannelse. Den nye skolelov er indrettet på at gøre eleverne til skabninger der skal konkurrere med hinanden. Den bygger ikke på dannelse, men på noget, han kalder for halvdannelse, og som han anser for at være samfundsundergravende, fordi den ødelægger forholdet mellem mennesker og er uden sans for kulturens dannende effekt. Siden Peter Kemps bog er udkommet, har den ført til en meget stor debat i skolens verden.  

Powered by Labrador CMS