Sprogfest! Elever fra 7. og 8.klasse fordybet i sprog med Internationale lærerstuderende Foto: Rikke Engbo

Vive les langues!

I den kommende uge er det sprogenes fest, da Den Europæiske Sprogdag markeres på torsdag d.26.september. Her fejres fremmedsprogene og det er en perfekt anledning til at fyre et fedt sprogarrangement af på skolen.

Offentliggjort

På min egen skole tog vi forskud på sprogfesten forleden og inviterede til sprogfest i skolens aula. 

Vi har igennem en årrække haft et tæt samarbejde med de internationale lærerstuderende, der hvert år kommer til Aarhus for at læse et semester på læreruddannelsen. Samarbejdet består blandt andet i, at de studerende har mulighed for at komme i praktik på vores skole et par uger for at opdage det danske skolesystem helt tæt på. Vi har desuden mulighed for at invitere dem med ind i vores sprogundervisning, hvis der et semester skulle være spansk, fransk og tysktalende studerende tilknyttet. 

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Bjarne Czeloth er Folkeskolens tyskrådgiver og Rikke Hjort Hvillum er franskrådgiver. Deres opgave er dele deres refleksioner om fagene, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte dem, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: Du kan skrive til Bjarne Czeloth på bjarneczeloth@gmail.com og Rikke Hjort Hvillum kan du komme i kontakt med på rihh@aarhus.dk.

Som en vigtig del i dette samarbejde, så planlægger de studerende hvert semester en sprogdag for skolens elever - om efteråret i forbindelse med Den Europæiske Sprogdag.

Forleden kom de 33 internationale lærerstuderende, der dette semester har hjemme på Læreruddannelsen i Aarhus, så på besøg og lærte 7. og 8.årgang om sprog og kultur fra deres hjemlande. 10 nationaliteter var repræsenteret og de satte gang i en stor sprogfest i skolens aula, hvor de inviterede til små workshops og værksteder, som eleverne cirkulerede imellem i små grupper. I år mødte de japansk huskespil, løbelotteri fra Tyskland, madkultur fra Singapore, hollandsk kortspil, amerikansk ordspil, finsk ordbog, tyrekamp fra Baskerlandet og andre små sjove og spændende indslag på græsk, spansk, slovensk…

Det var en formiddag med musik, leg, fest og farver, smag, grin - og fuld fart på sprog.

Det er altid en kæmpe fornøjelse at se vores elever interagere med de internationale studerende. De er nysgerrige og er i et flow, hvor de kaster sig spontant ud i forsøg på at kommunikere. Altsammen helt autentisk og sprællevende - og ikke mindst får eleverne øje for, at sprog åbner døre til en spændende verden udenfor klasserummet.

Sæt gang i en fest

Forhåbentlig kan et sådan arrangement inspirere til lignende arrangementer rundt omkring på landets folkeskoler. Arbejder man ikke på en skole beliggende i en stor studieby fyldt med internationale lærerstuderende, så kan det måske alligevel lade sig gøre at få stablet noget på benene. Man kunne sagtens forestille sig et arrangement med det lokale gymnasium eller anden uddannelsesinstitution, hvor der er sprog på spil. Jeg har i en tidligere blog beskrevet et samarbejde, vi har med vores lokale gymnasium om årlige sprog-events:

https://blog.folkeskolen.dk/blog-folkeskolens-tysk-og-franskradgiver-fransk/forar-og-frankofoni-i-luften/4699956

På NCFF’s hjemmeside finder du endvidere hurtige ideer til, hvad I kan kaste jer over for at fejre sprogene på jeres skole. Rigtig god sprogfest og vive les langues.

https://ncff.dk/til-din-undervisning/den-europaeiske-sprogdag

Fokus på fagfornyelse

Ligeså vel som du kan deltage i sprogdagen sammen med dine elever og kolleger, kan du også sammen med de selvsamme være med til at bidrage til udviklingen af de nye læreplaner for folkeskolen - Folkeskolens Fagplaner. Arbejdet med at udvikle de nye fagplaner, der skal erstatte Fælles mål, er igangsat og et af de initiativer, der allerede er søsat, er en invitation og en opfordring til skolernes pædagogiske personale om at drøfte og give sit besyv med i forhold til blandt andet følgende spørgsmål; 

- Hvad er god og motiverende undervisning på vores skole?

- Hvordan kan folkeskolens fagplaner bedst understøtte os i arbejdet med at tilrettelægge undervisningen?

Vi kan som sproglærere, sætte dette punkt på dagsorden til vores næste sprog-fagudvalgsmøde og lige tilføje “sprog” foran undervisning i begge spørgsmål til drøftelse. Alle input, bidrag og perspektiver kan samles og indsendes til Børne og Undervisningsministeriet inden d.3.oktober. Læs meget mere her i linket:

https://www.uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-maal-love-og-regler/politiske-aftaler/folkeskolens-kvalitetsprogram/fagfornyelsen/breve-og-samtaleplancher-til-skoler-og-elever

Eleverne - dem det hele handler om

Elevernes perspektiver og bidrag til fagfornyelsen er særdeles vigtigt at få sat i spil. De inviteres også til at bidrage og der i den forbindelse udviklet en samtaleplanche til eleverne, man kan tage afsæt i:

https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf24/aug/samtaleplancher-til-elever.pdf

Jeg lod mine franskelever på 9.årgang kaste sig ud i spørgsmålene og vi aftalte, at deres input skulle handle om sprogundervisning generelt og ordet var frit. Jeg var neutral og blev blot indsamler af data (men hold op hvor blev jeg klog:)

Det er altid godt at stoppe op og være nysgerrig på elevernes input og opfattelse af undervisningen - noget jeg ofte selv forsømmer, da jeg jo synes, at jeg har en genial plan:) - og desuden så har vi altid lidt for travlt med at nå det, vi skal…..

Det var interessante input og topscorer over undervisning eleverne synes, at de lærer meget af, er der, hvor de får tid til at udfolde sig på flere planer. De nævner blandt andet et forløb, hvor vi arbejdede med film som tema. Her skulle de producere manuskript, være skuespillere, optage og redigere - og afslutningsvis præsentere film for et publikum til skolens filmfestival. Desuden et andet forløb hvor vi arbejdede med et kulturelt tema om fransk gastronomi, men også nørdede ordforråd i opskrifter, og de afslutningsvis fik frit spil i køkkenet. I sådanne forløb er der “krog i sprog” og det sætter sig bare bedre fast, som eleverne udtrykker det.

Det var interessante input fra 9.årgang. I næste uge giver jeg mit franskhold på 7.årgang taletid og sender også deres kloge bidrage videre til Børne og undervisningsministeriet. 

Jeg sender hermed depechen videre til alle jer gode sprogkolleger rundt om på de danske folkeskoler - afsæt lidt tid til jer selv og jeres elever til samtaler om, hvordan de nye læreplaner kan understøtte god og motiverende sprogundervisning - og indsend jeres bidrag inden d.3.okt.