Radiser, som man selv har sået, og kan stå i haven og spise - det er magisk. For planterne kommer nemlig ikke fra supermarket, men fra jorden.

Kalder alle naturfagslærere – især natur/teknologi-lærere – her er en konge ide til næste skoleår

Glem alt om kedelige, støvede årsplaner som tager udgangspunkt i en portal (eller bog- de bliver moderne igen) og masser af læsning. Byt det ud med at tegne, bygge og skabe en skolehave fyldt med biodiversitet og liv. Et fristed, en grøn oase og læringsrum på skolen for alle skolens elever. Fyldt med planter, frugtbuske, grøntsager, blomster, arbejdsstationer, hængekøjer mm. Et sted til dannelse og læring.

Publiceret Senest opdateret

Hvis du har (bare lidt) plads et sted uden for på din skole, så prøv at overveje at bygge det om til en frodig oase fyldt med biodiversitet. Forestil dig en frodig have fyldt med farverige blomster, friske grøntsager og summende insekter. En oase af liv og læring, der ikke kun pryder skolens omgivelser, men også inspirerer eleverne til at udforske bæredygtighed og handle for en bedre fremtid.  

Dette er vores visionen bag verdensmålshaven på Sølystskolen - et fælles projekt, der kan engagere elever og lærere i at skabe et grønt og meningsfuldt læringsrum.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om fagene, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: 
mettemellerup74@gmail.com

Vi har snart haft haven i to år, og de bedste undervisningssituationer har jeg stadig ude i haven. Det er når en elev fra indskolingen kommer spurtende hen til mig, fordi nogle af jordbærrene er blevet røde, eller når vi er ”madmodig” sammen og smager radiser for første gang i vores liv. Eller når 9.klasses eleverne tager censor med ud i haven for at se på kløvernes rodknolde, kaste med Raunkjærs cirkel eller bruger insekthotellerne som udgangspunkt for undersøgelser med biodiversitet i haven og på fodboldbanen.

Og JA, det tager tid at bygge og passe en have, men det er jo sammen med eleverne, at den skal passes og opgraderes.

Hvis jeg med dette indlæg rammer en enkelt lærer eller et team, som går i gang med at bygge en skolehave, verdensmålshave, sætte højbede op, bygge insekthoteller eller noget i den stil – så er det hele indlægget værd. Men jeg ved også, at vi er presset på tid og opgaver. Dette viser sig ved, at projekter som dette der bliver nedprioriteret, men det er netop også i disse projekter, at mange lærere kan tanke energi.

Min klare anbefaling er GØR DET – BYG EN HAVE og oplev alle de glæder, læring og dannelse, det giver til eleverne.

 

God sommer og nyd ferien, for mit vedkommende mere tiltrængt end nogensinde før.

KH Mette

PS: Hvis du/ dit team går i gang med en have eller lignende, så giv mig gerne et praj. Jeg vil blive glad på elevernes vegne og stolt som naturfagslærerkollega.