Folkeskolens musikrådgiver

Blog

Når man skal sælge sand i Sahara

Hvis vi skal have fagre ny verden med på legen, bliver os med de ”bløde” fag, nødt til at se ud over vores fagligt stolte, sarte næsetip, og tale det sprog regnedrengene forstår.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mørkemænd. Resultatkontrakter. Ord der fyldte meget i debatten i og omkring lærerlockouten i 2013. Konkurrencesamfundet er en realitet, og alt det overflødige (læs: det kreative) er efterhånden blevet sendt til tælling eller i skammekrogen. 

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

Limen der binder de løse ender sammen

Hvor er det så lige at musikundervisningen, og de øvrige kreative-musiske fag, passer ind? Musik – den bløde, usynlige enhed der ikke er andet end en lille satellit i hyggeprojektuniverset. At skulle overbevise en cost-benefit analytiker om at købe lige netop denne vare, er lidt som at sælge sand i Sahara. Indrømmet, det er de færreste ”kunstnere”, der behersker denne egenskab uden at få koldsved og nervøse tics. Men en overskrift, i et internt notat vel at mærke, kunne være, at musik er limen der binder de løse ender sammen.

Et spørgsmål om formulering

Hvis vi skal have fagre ny verden med på legen, bliver os med de ”bløde” fag, nødt til at se ud over vores fagligt stolte, sarte næsetip, og tale det sprog regnedrengene forstår. Kalde det strategi i stedet for mavefornemmelse. Kalde det gode resultater i stedet for god energi. I sidste ende: hvad har vi at miste, hvis blot vi får vores ideer og visioner igennem. Det er bare et spørgsmål om formulering.

Alle gode gange tre

Vi skal gøre det indlysende og klart for dem, der sidder på midlerne, at musik kan fremme faglige kompetencer på lige fod med de etablerede fag. Der er blevet skrevet mangt og meget om den såkaldte ”transfer-effekt”, altså ét fags evne til at gå over egne breder, og påvirke de andre. Jeg skal ikke gå videnskabeligt til værks i min salgstale, men min erfaring viser, at musik både er inde at røre ved den sproglige bevidsthed (formulering og udtryk gennem sang), den matematiske /logiske/systematiske bevidsthed (musikalsk analyse og teori), og ikke mindst, den kollektive relation. Kan man synge sammen, være stille sammen og lytte til musik sammen, skærpes evnen til at tænke sig selv ind i en helhed, hvor ens omstillingsparathed konstant sættes på prøve og udvikles. Det må da selv en fra Finansministeriet kunne finde en vis tilfredsstillelse i.