Folkeskolens musikrådgiver

Blog

Telemann til tiden

...Telemanns musik er hverken for meget eller for lidt. Den er lige, hvor den skal være med opfindsomme melodier, livlige rytmer og humoristiske indfald – som vand på børnenes musikalske mølle.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Min absolutte yndling blandt de klassiske komponister, Georg Philipp Telemann (1681-1767), kan på søndag fejre 250 års dødsdag, men det bliver nok ikke med den samme bevågenhed, som hvis det havde været Bach, Beethoven eller Mozart. Det kan der være nok så mange grunde til. Telemanns umådeligt store produktivitet har fået flere ”lærde” til at afskrive ham som metervarekomponist, men det kunne ikke være mere forkert! Ironisk nok er flere af hans værker blevet tilskrevet ingen ringere end Händel, hvem man vel også kan betragte som en musikhistorisk sværvægter.

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

Hverken for meget eller for lidt, men lige tilpas

Det, som Telemanns musik blandt andet kan i et musiklokale, er at fortælle en klar og lysende historie, hvor form og indhold går op i en højere enhed. Bach kan af og til komme til at svælge i sin genialitet og Händel i sin musikalske overlegenhed, men Telemanns musik er hverken for meget eller for lidt. Den er lige, hvor den skal være med opfindsomme melodier, livlige rytmer og humoristiske indfald – som vand på børnenes musikalske mølle.

Når to instrumenter mødes

Telemann skrev musik indenfor snart sagt enhver genre (opera, kantate, koncert, sonate, etc.) og for stort set alle slags instrumenter. Et af hans absolutte mesterstykker, hans koncert for blokfløjte og tværfløjte i e-mol, se linket er et billede på ”det gamle”, blokfløjten og ”det nye”, tværfløjten. Af og til duellerer instrumenterne, og nogle gange mødes de i sød harmoni. Nærmest som en samtale, hvor man skifter mellem at have ordet og tale i munden på hinanden. Som en elev i en 2.-klasse udtrykte det: ”Det er ligesom, når man først taler i telefon sammen og derefter mødes til en legeaftale”. Ikke mindst sidste-satsen med sit næsten folkemusikalske islæt kan få enhver træmand op af stolen af ren og skær danselyst. Der er børnene heldigvis ikke endnu, men op af stolen; det kom de.

Rigtig god sommer!