Blog

Endnu en sommer lakker mod ende og endnu et Madskoleår er forbi

For 13. år i træk har en uge i sommerferien været fyldt med madlavning, fysiske aktiviteter, nye bekendtskaber, hårdt arbejde og gode oplevelser for en masse børn, frivillige instruktører og pædagogiske assistent uddannelser. 122 Madskoler har landet over indtaget skolekøkkenerne, og lidt over 500 frivillige instruktører samt knap 2100 børn har iklædt sig Madskoleforklædet. Igen i år har Madskoler været en succes.

Publiceret Senest opdateret

Ernæringskommentaren

Ernæringskommentaren er en blogstafet for professionelle, der arbejder med ernæring og sundhed. Den handler om emner, der interesserer dem, der underviser i for eksempel madkundskab, husholdning og sundhed, og som arbejder med forebyggelse og sundhedsfremme i praksis.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sommerferien er for de fleste ved at være slut, og dagligdagen melder sin ankomst igen. Selvom vejret ikke har været på sit højeste hele sommeren, har der været en helt særlig grund til, at nogle børn, har nydt at holde (noget af) deres sommerferie i Danmark – de har nemlig været på Madskole, arrangeret af 4H i samarbejde med Landbrug & Fødevarer og REMA 1000. Lidt over 2000 børn har hen over sommeren stegt, kogt, hakket grøntsager på livet løs og haft fingrene i forskellige nye madvarer. Derudover har dagene været fyldt med fysiske aktiviteter og undervisning i sundhed og ernæring. Der har også været tid til en ekskursion og sidst på ugen en Madskolefest, hvor forældre og søskende var inviteret til at komme og smage på alle herlighederne.

Et gennemtestet konceptMadskolerne er med sine 13 år på bagen bestemt ikke noget nyt koncept. Det er et koncept, der har været igennem en stor udvikling og som hvert år er blevet fin-tunet for at sikre børn såvel som instruktører den bedst mulige oplevelse. Da projektet startede i 2004 lavede alle Madskoler deres eget ugeprogram, hvilket betød at indholdet på de enkelte Madskoler var meget forskelligt. I dag udarbejdes årligt et fast ugeprogram med tilhørende læringsmål, opskrifter, undervisningsmaterialer, aktivitetsbeskrivelser osv. Materialet er udarbejdet med sparring fra frivillige instruktører, forældre, kokke samt pædagogiske såvel som ernæringsfaglige konsulenter. Ligeledes testes materialet igennem på en test-madskole med 4-5 frivillige og 16-20 børn, så vi sikrer os, at det der er udtænkt bag skrivebordene også fungerer i praksis.

Til trods for at materialet er udarbejdet og testet efter alle kunstens regler, er det så godt som umuligt at lave et materiale, der matcher 100 % til alle Madskoler. Instruktørerne på Madskolerne kommer med meget forskellige forudsætninger – det samme gør børnene. Derfor oplever nogle instruktører at programmet er lidt til den stramme side, mens andre – særligt de instruktører, der har været med før – oplever, at der godt kunne have været flere aktiviteter. Instruktørerne opfordres derfor naturligvis til først og fremmest at se på børnene og mærke efter, hvor meget de kan klare og herudfra putte på og tage fra i programmet. Ligeledes er der som tillæg til ugeprogrammet udarbejdet en række ekstra aktiviteter og -materialer til brug, hvis tiden er til det.

MadspildI år har Madskoler ’madspild’ som et tema i ugeprogrammet. Madspild er et ofte brugt begreb og vi ser i dag en lang række initiativer for at bekæmpe madspild. Men til trods for det store fokus på emnet, kan det selv for voksne være svært at vurdere, hvornår noget er madspild, og hvornår det er affald. Skal vi vinde kampen mod madspildet, skal vi have øget viden på området, såvel som vi skal sikre kundskaberne til at handle er til stede – og her er det helt essentielt, at vi starter tidligt, så vi får givet børnene nogle gode madspildsvaner.

På Madskolerne har børnene i år modtaget undervisning omkring, hvad madspild er, hvad madspild betyder og hvordan man kan undgå/minimere madspild. Den sidste dag på Madskolerne har været en dedikeret madspilds-dag, hvor børnenes kreativitet og fantasi kom i spil, da de selv skulle opfinde nye retter og dermed bruge køleskabets madrester.

Madskolebørnene har gået til madspilds-opgaverne med krum hals og stor entusiasme. De har suget viden til sig og de fortæller meget gerne deres nyerhvervede viden videre til forældrene. På en Madskole i Holstebro sagde Mads på 12 år sådan her: ”Hvert år smider en familie så meget mad ud, at man kunne få råd til en iPad”, samtidig fortalte han også, at han faktisk allerede havde været hjemme og snakke med familien om, hvordan de kan undgå at smide madrester ud.Nye venskaber knyttesUd over ny viden og masser af køkkenkundskaber oplever mange af børnene et blive beriget med nye venskaber, når de kommer på Madskole. Caroline på 9 år fra Viborg fortalte: ”Jeg kendte kun en enkelt, da jeg kom, men nu har jeg lært en masse nye og søde mennesker at kende”.

Stor takJeg vil gerne benytte lejligheden til at sende en stor tak til alle, som har været med til at gøre Madskolerne 2016 til endnu et fantastisk Madskoleår: Tak til børn, forældre, frivillige, pædagogiske assistent elever, sponsorer, samarbejdspartnere mv. Vi håber at se jer alle igen til næste år.

Foto: Carsten Andersen