Blog

Giv børnene (mad)kundskaber, så de kan være med i kampen mod madspild

Tallene for den mad der spildes, er svimlende høje. Ud over at madspild har en væsentlig klimabelastning har det også en betydelig økonomisk betydning. Madspildet er størst i det private. Derfor giver det rigtig god mening, at også børnene lærer om madspild og ikke mindst opnår kundskaber til at kunne minimere madspild – og det helt ideelle sted at lære herom er ”hands on” i køkkenet.

Publiceret Senest opdateret

Ernæringskommentaren

Ernæringskommentaren er en blogstafet for professionelle, der arbejder med ernæring og sundhed. Den handler om emner, der interesserer dem, der underviser i for eksempel madkundskab, husholdning og sundhed, og som arbejder med forebyggelse og sundhedsfremme i praksis.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mad bliver produceret for, at mennesker kan spise det. Der bruges ressourcer til produktion, pakning, distribution, håndtering i supermarkedet – samt i hjemmet. Det udgør et stort ressource- og værdimæssigt tab, når maden ender som madspild. Interessen for at minimere madspild er klart til stede, om end det i praksis kan opleves svært. Ifølge en undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer ønsker hele 60 pct. af danskere med børn i husstanden, at de gerne undgå madspild mere, end de gør i dag.

Det går stærkt i den moderne børnefamilie. Børnenes sult og smagspræferencer skifter fra den ene dag til den anden. Og de mange aftaler og gøremål i løbet af ugen kan gøre, at det der ellers så fint er planlagt den ene dag, ikke virker den kommende – og så er der grobund for madspild. I ovenfor nævnte madspildsundersøgelse ser vi, at det, som flest børnefamilier oplever at må smide ud, er uspist mad på børnenes tallerkener (52 pct), mens 41 pct svarer, at de typisk smider uspist mad fra børnenes madpakke ud. Derfor giver det god mening, at børnene også selv har viden omkring madspild, så de kan bidrage til, at der fx ikke hældes mere mad op på deres egen tallerken, end de kan spise netop den dag.

Madspild i madkundskab

Madkundskab er et oplagt fag at lære børn om madspild. Her har børnene mulighed for – hands on – at lære hvordan eksempelvis rester kan blive til lækre og velsmagende nye retter. Læren om madspild kan dog også sagtens krydre undervisningen i andre af skolens fag. Hos Landbrug & Fødevarer har vi udarbejdet et undervisningsmateriale målrettet elever i folkeskolens 4.-6. klasse kaldet Madsnild – mindre madspild, som ligger frit tilgængeligt på www.madkundskabsforum.dk.

Madskoler og madspild

Også på sommerens Madskoler, som arrangeres af 4H i et ikke kommercielt samarbejde med Landbrug & Fødevarer og REMA 1000 står emnet madspild højt på agendaen. Måden hvorpå vi hos Madskoler underviser børnene er gennem leg og aktivitet – vores oplevelse er, at når børnene så at sige får ”fingrene i bolledejen”, så bliver læringen væsentligt større end ved den traditionelle tavleundervisning. Derfor lader vi børnene selv komponere retter ud af rester, ligesom de opfordres til at tage tomme madkasser med om morgenen, som de kan fylde med eventuelle rester, så forældrene (eller de selv) kan smage derhjemme. Endvidere er emner som holdbarhedsmærkninger og opbevaring også emner, der ofte bliver taget på Madskoler. Sommerens Madskoler er pt. i fuld gang med at blive planlagt. Læs mere på www.madskoler.dk.

Om undervisning i madspild foregår på en Madskole eller i skoletiden ændrer ikke på det overordnede mål: At børnene bruger deres nyerhvervede viden i praksis og herved bidrager til at reducere madspild.