Blog
Ny undersøgelse omkring danskernes holdning og brug af grøntsager
Januar er i gang og traditionen tro har mange formentlig et nytårsønske om at spise sundere i 2018. Grøntsager er ofte en del af planen, men til trods for de mange gode intentionerne, oplever mange udfordringer med at få nok af de grønne sager.
6 om dagen. Gå op i vægt. Èn mere om dagen. Gode initiativer er der masser af for at få danskerne til at komme flere grøntsager på tallerkenen. At grøntsager er godt for os, er det de færreste, der er i tvivl om. Ønsket om at spise mere af det grønne er også for manges tilfælde tilstede. Men igen og igen kan vi se i kostundersøgelserne, at det kun er en meget lille andel af danskerne, der når op på de anbefalede 600 gram frugt og grønt om dagen. Særligt kniber det med grøntsagerne. Så hvor er det barriererne ligger? Det har Landbrug & Fødevarer i regi af Måltidspartnerskabet forsøgt at blive klogere på i en stor grøntsagsanalyse, der har set på danskernes brug af og holdning til hele 37 forskellige grøntsager.
Kendskab vs. kundskab
Et af undersøgelsens resultater er, at det ikke er på kendskab det halter for danskerne. Ud af de 37 undersøgte grøntsager har danskerne i gennemsnit købt 25 forskellige grøntsager hen over året – og langt de fleste har på et tidspunkt smagt samtlige 37 grøntsager. Jo ældre man er, jo flere grøntsager har man købt hen over året: 18-29 årige har købt 22 og 50+ årige har købt hele 28 forskellige grøntsager. Blandt de absolutte grøntsagsfavoritter er - ikke overraskende - løg, tomater, gulerødder, agurk og peberfrugt.
Hvor kendskab ikke synes at være udfordringen, ses en udfordring på danskernes kundskaber i forhold til grøntsagerne. Seks ud af ti danskere peger på udfordringer i forbindelse med at spise grøntsager, hvoraf de vigtigste handler om manglen på ideer og inspiration. Den hyppigst nævnte udfordring blandt danskerne er, at de mangler ideer til at variere de grøntsager, som de normalt spiser/serverer, mens vi på 2. pladsen finder, at det kan være svært at komme i tanke om mulighederne, når man handler ind.
Især unge oplever udfordringer med det grønne
Undersøgelsen viser en klar sammenhæng mellem alder og tilgang til grøntsager: Jo ældre man er, jo mere tryg er man ved at købe og anvende grøntsager. Især de unge oplever forskellige udfordringer ved at spise grøntsager. De nævner bl.a. at de savner inspiration, at grøntsager hurtigt bliver kedelige, og at der er mange grøntsager, som de er usikre på, hvordan man anvender. Det er derfor især blandt de unge, der bør sættes ind med ny viden og inspiration til, hvilke grøntsager de kan bruge, og hvordan de kan bruges.
Tvivl og usikkerhed om smag og anvendelse skal adresseres
Skal danskerne inspireres til at spise flere forskellige grøntsager, er det vigtigt at adressere tvivl og usikkerhed om smag og anvendelse. Hvis en grøntsag først er ’dømt ude’ hos en forbruger enten på baggrund af en afvisning af smagen eller en opfattelse af, at den er for besværlig/tidskrævende at tilberede, kan det være svært at genvinde accept og tilvalg. Det handler derfor om at gentænke, hvordan grøntsagen kan bruges, så den bedste smag opnås, rykke ved grøntsagens status som ’tilbehør’ samt skabe større variation inden for formater (skyllet/snittet, konserves, frost mm.). Vigtigt er det her, at inspiration til nye måder at anvende grøntsager på tager udgangspunkt i lettilgængelige råd og anvisninger, gerne med fokus på den enkelte grøntsag og gerne direkte i købsøjeblikket.
Der bør desuden tages hensyn til, at danskerne oplever at have mere og mere travlt. Halvdelen af danskerne mangler tid i hverdagen til at nå de ting, de gerne vil nå, og flere end hver tredje føler, at de har fået mere travlt end for et par år siden. I hverdagen fokuseres der derfor på de par retter, som vi kan på rygraden. Det er – set i dette lys – vigtigt, at inspiration til nye måder at anvende grøntsager på tager udgangspunkt i de opskrifter danskerne kender i forvejen.
Lys fremtid for det grønne
Et blik på trendsætterne i undersøgelsen afslører en god fremtid for grøntkategorien. Trendsætterne har det seneste år købt 31 forskellige grøntsager og har markant flere grøntsager i deres månedlige repertoire. De nævner samtidig færre udfordringer ved at spise grøntsager. Alt i alt tegner dette et billede af, at der er gode muligheder for vækst i grøntkategorien. Der er også gode muligheder i at kigge på trendsætternes anvendelse af grøntsager. De har oftere end andre et fokus på at spise varieret og vil oftere end andre gerne undgå pasta, ris og brød. Dette rummer en gylden mulighed for, at grøntsager kan erstatte de mere stivelsesholdige komponenter i måltiderne. Ved at være relevant på nye måder, kan grøntsager på sigt få en endnu vigtigere rolle at spille hos danskerne.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af Landbrug & Fødevarer i regi af Måltidspartnerskabet (MPS) og i samarbejde med Coop, De Samvirkende Købmænd (DSK), Dansk Gartneri og Sæson samt med støtte fra Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter. Undersøgelsen kan hentes her: http://maaltidspartnerskabet.dk/publikationer/