Blog
Hjerneguf = læringsguf
Hjerneguf er ikke en ny variation Matadormix. Det er meget mere end mad – 7 enkle råd formuleret af Rolf Ekman - professor i neurokemi ved Göteborg universitet. Jeg vover den påstand, at hjerneguf = læringsguf – til gavn for både hjerne, læring og trivsel.
Sjov og latter:
Latter glæder hjernen, der udløser Endorfiner og Dopamin, når vi ler. Det giver lykkefølelse i krop og hjerne. Børn er eminente til at le – et potentiale, der er værd at udnytte i læringsprocessen. Udfordringen er at vende tilbage – at kunne arbejde videre uden, at det går over gevind. En glad hjerne lærer bedre. Derfor skal det være sjovt at lære – sjovt at gå i skolen.
Overraskelser:
De fleste glædes, når det er overraskelser i sigte. Hvordan er det muligt, at forberede enkle overraskelser, der giver variation i hverdagen? Overraskelser, der fremmer glæde og forventning og samtidig også fremmer hjerne, læring og trivsel. Nogle gange skal der ikke så meget til. Spørg dig selv, hvad du forbinder med overraskelser – spørg eleverne. Svarene kan være en overraskelse.
Udfordringer:
Soduko, kryds & tværs m.m. er gode udfordringer. Har du prøvet at skrive en diktat med den anden hånd? Har du prøvet at snøre din sko i mørke? At gå baglæns? At spise din madpakke med bind for øjnene?
Mål:
Det er forholdsvis enkelt at sætte sig mål og drømme for livet. Udfordringen er at gå efter dem. At gøre de langsigtede mål konkrete, så de kommer nærmere og nærmere – helt ned i hverdagen. Hvad er mit mål for i dag? Det giver retning og mening.
Mad:
Spis godt og sundt. Vi ved, at de sunde fedtsyrer, at antioxidanter fra bla. grønt og frugt m.m. er guf til hjernen i ordets bogstaveligs forstand. Der skal mad til – mange måltider på dagen, der skal vand til osv. Men pauser og ro til at spise er mindst lige så betydningsfulde elementer for spise godt og sundt. Der er vigtig logistik i at tilrettelæggelse af skolebørns arbejdsdag. Logistik der sikrer både mad i 10 pausen, en rolig og tilstrækkelig lang frokostpause og en eftermiddags madpause. Det giver energi til en lang skoledag både for elever og lærere.
Bevægelse:
Motion og bevægelse handler ikke kun om vægt om BMI. Det er også en vigtig ingrediens i posen med hjerne- og læringsguf. X bevægelser og balanceøvelser er superfood for hjernen. Det kræver hverken specielle sko eller udstyr at lave små brainbreaks i løbet af dagen. Det giver energi og overskud – og det er sjovt. Koncentration og koordination fremmes også. Hent inspiration: http://www.styrpaasundheden.dk/materialer/daglig-bevaegelse/fysisk-form/brain-breaks.aspx
Søvn:
At sove godt og sove nok er vigtigt for en velfungerende hjerne. Manglende søvn er et stort problem både for børn, unge og voksne. Det giver store udfordringer i hverdagen. Det er svært at holde koncentrationen, svært at lære, svært at være vågen og tilstede. Arbejdet med søvnproblemer ligger i hjemmet. Resultatet af for lidt søvn er en af skolens store udfordringer. Ikke desto mindre er det en yderst vigtig faktor for evnen til at lære og for trivsel.
Der er mere i posen med hjerne- og læringsguf.
Sundt indeklima fremmer hjernen – det ved vi.
Musik: I 2014 dukkede Brainfood pyramiden op i National geographic. Her indgår musik i posen med hjerneguf – at spille musik fremmer hjernen - specielt opmærksomhed, koordination og hukommelse. At lytte til musik nærer også hjernen. Se pyramiden her:
http://tvblogs.nationalgeographic.com/2014/03/10/go-on-a-mind-diet-with-our-brainfood-pyramid/
Ro:
I en hektisk hverdag er det vigtigt at finde ro. Se dette link:
http://www.skoleborn.dk/maj_2014/mindfulness-i-klassen.html
Lige nu og frem til midten af marts 2016 har eksperimentariet i København en særudstilling om hjernen.
https://experimentarium.dk/forsiden/udstillinger/saerudstillinger/hjernen/