Blog

Gode madvaner er en fælles sag. Nyt undervisningsmateriale hjælper til at skabe dem

Vores individuelle sundhed og livskvalitet afhænger af, hvad vi putter i munden. Men mad- og måltidsvaner skabes bedst i fællesskab. Det får 6.-klasserne nu hjælp til at gøre i det gratis undervisningsmateriale ”Fra kostråd til madkultur”

Publiceret Senest opdateret

Ernæringskommentaren

Ernæringskommentaren er en blogstafet for professionelle, der arbejder med ernæring og sundhed. Den handler om emner, der interesserer dem, der underviser i for eksempel madkundskab, husholdning og sundhed, og som arbejder med forebyggelse og sundhedsfremme i praksis.

Du bliver, hvad du spiser. Sådan lød den velkendte parole i skolekøkkenerne i slutningen af 80’erne, smukt illustreret på Freddy Miltons plakat, hvor madvarerne løber om kap. Mælk og rugbrød brager over målstregen, mens slikkepind og pomfritter halser svedende efter bagest i feltet.

Selv om de fleste af os måske nok har forstået budskabet, har det ikke rykket det store ved vores daglige madvaner. Vi spiser stadig for få grøntsager og bælgfrugter og for meget sukker, salt, kød og fedt. Og når Madkulturen undersøger danskernes menu, er det altid de samme få retter, som ligger i top.

Det vidner om, at der er andet på spil end individuelle hensyn til sundhed og klima. Vores madvalg er bl.a. styret af pris, tid, færdigheder, traditioner og de livretter, vi overtager i barndommen fra forældre, bedsteforældre og venner. Skal vi ændre på madkulturen, kræver det derfor en fælles bevægelse, hvor vi fra barnsben eksperimenterer med at omsætte kostråd og gode intentioner til konkrete velsmagende, grønne retter.

Selvom de fleste af os mener, at børn skal lære at lave mad derhjemme, så sker det langt fra altid. Mange unge står de facto uforberedte på en ny hverdag med indkøb og madlavning, når de flytter hjemmefra. Desuden har vi som forældre selv en veletableret madkultur med os, som ifølge tallene altovervejende er baseret på traditionelle kødretter. Groft sagt er der en vis risiko for, at vi giver firsernes madvaner videre til vores børn, uden at de lærer selv at finde nye løsninger.

I skolekøkkenet har børnene derimod et mere åbent rum for at twiste madkulturen i en grønnere retning. Gennem bekræftende fælles oplevelser med smage, råvarer og teknikker bør madkundskaben understøtte næste generation i at udvikle deres egne grønne favoritter. Det kræver ikke kun kendskab til kostrådene og madkulturen, men også færdigheder, inspiration og frihed til at eksperimentere i køkkenet.

Derfor har Fødevarestyrelsen og Madkulturen sammen udviklet undervisningsmaterialet ”Fra kostråd til madkultur”, der kombinerer teori med sanselige øvelser og fælles eksperimenter. Materialet er målrettet til 6. klasse og kan tilgås gratis på madkundskab.gyldendal.dk.

Velbekomme!