Blog

Vil et glas vand gøre børnene kvikkere?

Er børnene tunge i hovedet sidst på dagen og kan ikke helt koncentrere sig? Måske er der en simpel forklaring – de har ikke drukket nok vand.

Publiceret Senest opdateret

Ernæringskommentaren

Ernæringskommentaren er en blogstafet for professionelle, der arbejder med ernæring og sundhed. Den handler om emner, der interesserer dem, der underviser i for eksempel madkundskab, husholdning og sundhed, og som arbejder med forebyggelse og sundhedsfremme i praksis.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det sidste af de nye kostråd 2013 hedder ”Drik vand”. Et ofte overset, men vigtigt råd. Det er ikke blot for, at vi undgår kalorierne fra sodavand, men simpelthen for at vi fungerer optimalt. Studier viser, at selv mild dehydrering nedsætter vores kognitive evner (Edmonds & Jeffes, 2009). De kognitive test i studierne varierer, men nogle tester meget simpelt børnenes evne til at huske talrækker. Dette forværres markant i studierne, når børnene er mildt dehydrerede. Mild dehydrering svarer til cirka 1 % dehydrering, hvilket sagtens kan forekomme i dagligdagen. Et nyligt studie fra USA viser, at over 60 % af børn fra New York har en for høj urinkoncentration (Stokey et al., 2012), hvilket betyder, at de er dehydrerede. Klimaet i New York er selvfølgelig varmere, så de skal drikke mere, og de har andre drikkevaner. Men også et studie på europæiske børn og teenagere viser, at op mod 70 % af de europæiske børn ikke drikker tilstrækkeligt (Moreno et al., 2013). Og for nyligt er danske data om skolebørns toiletvaner offentliggjort. En femtedel af børnene i 5.-8.klasse går ikke på toilettet i løbet af skoledagen og begrænser deres vandindtag, da de ikke vil ud på de ulækre toiletter (Statens Institut for Folkesundhed, 2013).

Men vi drikker jo efter vores tørst? Tørst er dog ikke automatisk en pålidelig indikator, når vi taler om mild dehydrering. Tørst er en subjektiv størrelse, hvor fysiologien spiller ind, men bestemt også sociologiske og psykologiske mekanismer træder i spil. Såsom om du har lyst til at gå ind på de klamme toiletter, om du måske er bange for at tisse i bukserne, hvis du drikker, eller måske kan du slet ikke lide vandet fra vandhanen. En strategi for at undgå at drikke er for nogle måske blot at tage en lille slurk. Det er vist, at mundskyl nedsætter tørsten på samme vis som et stort glas vand. Så du kan snyde din tørst.

En bedre indikator for, om vi er dehydrerede, er urinkoncentrationen. Vi kan se på farven af vores urin, om vi er dehydrerede. Er den mørkere end den plejer, har vi drukket for lidt. Så lad fremtiden vise, om toiletterne får indbygget en indikator, så lærerne kan se om Asbjørn 1.c ikke har drukket nok…

Gode ideer til at få skolebørnene til at drikke mere vand:

·         Lær børnene gode drikke- og toiletvaner. Snak med forældrene om vigtigheden i at børnene drikker – og kommer på toilettet og ikke sviner derinde.

·         Når børnene ikke sveder meget (enten på grund af varme eller aktivitet), er det som regel tilstrækkeligt at drikke 1-1 1/2 liter væske i døgnet.

·         Indfør faste drikkerutiner i frikvarterer eller i slutningen af timen

·         Diskuter om det er OK at drikke i løbet af timerne – hav eventuelt vandkander stående.

·         Gør vandet attraktivt – lav vandkander med skiver af usprøjtede citroner, appelsiner eller lime.

·         En tommelfingerregel for antal toiletbesøg: Hvis du er på toilettet seks gange om dagen, så er du godt dækket ind.

Stokey JD, Brass B, Holliday A, Arieff A (2012). What is cell hydration status of the healthy children in the USA? Preliminary data on urine osmolality and water intake. Public Health Nutrition

Moreno LA, Iglesia-Altaba I, Santaliestra-Pasias AM (2013). Fluid Intake of European Children and Adolescents. Nutrition Today 48 (4S): S24-S30.

Edmonds CJ, Jeffes B (2009). Does having a drink help think? 6-7-year-old children show improvements in cognitive performance from baseline to test after having a drink of water. Appetite 53 (3):469-472.