Blog

Børn i køkkenet? Ja tak!

Børn kommer i mindre og mindre grad med i køkkenet derhjemme. Vi skal ikke være overskudsmennesker og lave alt fra bunden sammen med vores børn hver dag. Måske der er hjælp at hente via convenience, øget fokus på madkundskabsundervisningen og aktiviteter som Madskoler.

Offentliggjort Sidst opdateret

Ernæringskommentaren

Ernæringskommentaren er en blogstafet for professionelle, der arbejder med ernæring og sundhed. Den handler om emner, der interesserer dem, der underviser i for eksempel madkundskab, husholdning og sundhed, og som arbejder med forebyggelse og sundhedsfremme i praksis.

Vi er netop ved at færdiggøre evalueringen af dette års Madskoler – og her finder jeg et tal der bekymrer mig. Det handler ikke som sådan omkring Madskoler. Det handler om børnenes deltagelse i madlavningen derhjemme. I evalueringen spørger vi forældrene til børn på Madskoler, hvor ofte deres børn lavede mad hjemme inden deltagelsen på Madskoler. Og her ses et tydeligt fald.

Tallene fra Madskolers evaluering kan ikke siges at være repræsentative for alle børn, hvorfor de eksakte tal ikke giver mening at gengive her. Men det slående er, at tendensen stadfæstes i andre og mere landsdækkende og repræsentative analyser.

I november kom Madkulturen med deres årlige madkultur-analyse. Nogle af hovedkonklusionerne heri er, at vi bruger mindre tid på at lave mad og at færre børn er med i køkkenet. I 2018 havde 15% af børnefamilierne børn med i køkkenet på en typisk aften. I 2020 (under corona-nedlukningerne) steg andelen til 19%. Og i den nyeste undersøgelse er tallet nede på 9%.

På samme vis har ArlaFonden i deres Børn, Unge og Mad-analyse (BUM) vist et fald i andelen af børn, der – ifølge dem selv – er med til at tilberede aftensmad minimum én dag i løbet af en gennemsnitlig uge.

Så der er vist ingen tvivl om, at børns deltagelse i køkkenerne derhjemme er blevet mindre.

Den gode nyhed er, at både børn og forældre (ifølge BUM) gerne vil have børnene mere i køkkenet. Desværre er ønsker én ting og virkeligheden en anden. Hverdagen er blevet mere travl for os alle. Det betyder helt naturligt, at der er behov for lettere løsninger – også i forhold til maden.

Convenience kan være en af vejene til at hjælpe os i mål med et (så godt som) hjemmelavet måltid på en travl hverdag.

Convenience kan også være med til at lette børnenes vej til køkkenet. At børn fx laver deres egen hjemmelavede pizza med en færdigkøbt dej, bør bestemt ikke negligeres.

Så. Jeg plæderer ikke for, at vi alle skal være overskudsmennesker og lave alt fra bunden sammen med vores børn hver dag. Men måske vi bare en gang imellem kunne se madlavning som noget, vi hygger os med sammen med vores børn?

Og hvis man gerne vil sikre, at ens barn har lidt grundkompetencer i køkkenet, kunne Madskoler eller en lignende aktivitet måske være en af vejene at gå. Vi vil med Madskoler gerne bidrage til, at flere børn får lysten og kompetencerne til at tage grydeskeen i egen hånd – også derhjemme. Men Madskoler når selvfølgelig ikke alle og derfor vil jeg endnu engang gerne slå et salg for madkundskabsundervisningen i folkeskolen – et fag med så mange muligheder, men desværre alt for få ressourcer.

For det er altså bekymrende, at vi voksne såvel som vores børn i højere og højere grad mister basal kundskab i forhold til det, vi alle lever af: Altså maden.