Blog

Mad og måltider som tema og genvej i science undervisningen?

Den manglende interesse for de naturvidenskabelige fag er ikke nogen nyhed og har længe været et tilbagevendende tema i debatten om det danske uddannelsessystem og vores fremtidige konkurrenceevne. Og selvom man altid skal tage resultaterne af PISA undersøgelsernes med et gran salt så giver det faktum at vi herhjemme ligger under OECD-gennemsnittet måske alligevel et fingerpeg om at der er brug for nye veje i undervisningen i naturfag i folkeskolen. Er problemstillinger hentet fra vores dagligdag som f.eks. mad og madlavning en udviklingsvej? Måske.

Offentliggjort Sidst opdateret

Ernæringskommentaren

Ernæringskommentaren er en blogstafet for professionelle, der arbejder med ernæring og sundhed. Den handler om emner, der interesserer dem, der underviser i for eksempel madkundskab, husholdning og sundhed, og som arbejder med forebyggelse og sundhedsfremme i praksis.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dansk naturvidenskabsfestival har taget handsken op, den internationale sammenslutning af museer og science centre havde i år valgt netop fødevarer som emne og på Aalborg Universitet er vi på fødevareområdet nået langt med at udvikle pædagogiske forløb, der illustrerer naturvidenskabelige problem stillinger. I første omgang for vores egne fødevarestuderende, men en del af eksperimenterne har vi med held overført til hands-on forsøg, der kan skabe læring også uden for universitetsverdenen. Et eksempel er den Virtuelle Fødevare Virkelighed (VFV). Med fremkomsten af prisbillige 3D briller til computere og nemme spilprogrammeringssprog er gamificeringen af læringsverdenen for alvor rykket nærmere. Og ved at indrette et shopping univers i den virtuelle verden kan vi med en computer, et par 3D briller og et par andre elektroniske småting rimeligt nemt fange især drengenes interesse for mad og invitere dem indenfor til en hurtig session hos den virtuelle madkundkabslærer. Et andet eksempel er Chili Facereaderen. Med et avanceret program til genkendelse af ansigtsudtryk har vi i vores FoodScape laboratorium målt sammenhæng mellem eksponering med forskellige smagskomponenter og så den tilsvarende respons hos forbrugeren. Til forskningens døgn tog vi den så en tur uden for vores campus og brugte chili i forskellige styrker spændende fra Habanero til Jalapeno som smagsoplevelse. Vi havde taget opstilling i shoppingcentret Spinderiet en lørdag formiddag og kunne så give de besøgende – heriblandt rigtig mange skolebørn - et kvantitativt indtryk af smagens valør og styrke. Og et indtryk af hvordan smagsudtrykket faldt hen over tid og ikke mindst vise ved hjælp af YouTube videoer viser hvorledes sensorisk respons på samme stimuli er vidt forskellig fra individ til individ. I programmet FOOD’N SCIENCE er vi gået videre og sat det hele i system. Vi har opbygget en række læringsforløb, der bygger på en problembaseret tilgang til at skabe læring i naturfagsundervisningen  - og med udgangspunkt i problemstillinger hentet fra fødevareverden. Udover chili, er temaer som vilde urter fra naturen, havtorn og alt godt fra maritime byhaver nogle af de temaer fra fødevareverden der er sat på programmet. Vil du se mere om hvordan vi hos Aalborg Universitets fødevareforskning kobler dimser og læring om mad, smag og sundhed sammen så mød os på Kulturnatten den 9. oktober. Vi står klar til at demonstrere nogle af mulighederne fra klokken seks til midnat med vores stand hos Styrelsen for Videregående Uddannelser, som er en del af Uddannelses- og Forskningsministeriet. Adressen er Bredgade 43 i København. Følg med i programmet på vores websted http://www.dvices4food.aau.dk.