Blog

Unge udvikler drukspil med sunde snacks til skole

Et tværfagligt forløb om sundhed har sat gang i fantasien hos 8. og 9.klasser. De har udviklet forslag til, hvordan sundhed kan blive sjovere og mere tilgængeligt i skoletiden.

Offentliggjort Sidst opdateret

Ernæringskommentaren

Ernæringskommentaren er en blogstafet for professionelle, der arbejder med ernæring og sundhed. Den handler om emner, der interesserer dem, der underviser i for eksempel madkundskab, husholdning og sundhed, og som arbejder med forebyggelse og sundhedsfremme i praksis.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Før jul overværede jeg, at nogle 8. og 9. klasser fremlagde det, de havde lært igennem et tværfagligt projektforløb. De skulle forme og afprøve en visionær og tværfaglig idé, der skulle få skolens elever til at spise sundere og være mere bevidste om måltidernes effekt på deres trivsel og læring.

Fantasien fejlede ikke noget: ’drukspil’ med vand, tang og knækbrød som mellemmåltider tilberedt i SFO’en, forvandling af idrætssal til hyggelig spisesal samt daglig frugtkurv. Det er bare nogle eksempler på gennemarbejdede ideer, som eleverne med frimodighed og selvtillid præsenterede ved små boder. Den mundtlige fremlæggelse kunne være udformet som en aktion/happening, en kampagne, en app, en forening eller måske som en opfindelse.

Jeg blev imponeret over elevernes viden og engagement i forhold til at få matematik, biologi og kulturfag foldet ud i projektideen gennem henholdsvis en vision, en handleplan, et budget og en produktbeskrivelse. Mange af eleverne gav udtryk for, at projektforløbet havde været en øjenåbner for dem. Fx hvor lidt der skal til for at ændre en dårlig vane, hvis en gunstigere (og sundere) mulighed ligger lige for. Som nogle af eleverne var inde på, gælder det om at gøre sundere valg lette og sjove. Der er ingen tvivl om, at de har fået en større bevidsthed om, at det ville være godt for dem at spise sundere, end de gør nu.

Det er spændende, om nogle af forslagene bliver gennemført på skolen. Det ville gøre det synligt for eleverne, at de kan påvirke skolens madkultur i positiv retning, hvis de argumentere godt for ideen og samarbejder med lærere og ledelse om at ændre vilkår og rammer.