Blog

I røg og damp for madkundskab

Faget som sikrer madglæde, råvarekendskab og færdigheder i hjemmekøknerne, rummer også et unikt læringspotentiale. Derfor skal det prioriteres i folkeskolen. Med indsatsen Madkamp – DM i madkundskab arbejder vi for at styrke madkundskabsfagets status og giver eleverne et livslangt madmod.

Publiceret Senest opdateret

Ernæringskommentaren

Ernæringskommentaren er en blogstafet for professionelle, der arbejder med ernæring og sundhed. Den handler om emner, der interesserer dem, der underviser i for eksempel madkundskab, husholdning og sundhed, og som arbejder med forebyggelse og sundhedsfremme i praksis.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke kun bolledejen mellem fingrene eller tomatpletten på trøjen, der sætter sig fast i madkundskab. Blandt simrende gryder og sprudlende pander gemmer der sig et overset læringsrum, med plads til alle uanset boglige evner, og rum til at elevernes smag, trivsel, samarbejde og kreativitet for alvor kan bringes i spil. Den viden som eleverne opnår i det praktiske arbejde hænger ved, og rækker langt udover madkundskabslokalets fire vægge og ind i børnenes fremtid som voksne.

Når vi spørger forældrene i Madkulturens undersøgelse Madindeks, så kan vi se, at 61 % enige i, at madkundskab bør prioriteres højere med flere års obligatorisk undervisning. Madkundskabslærerne har i årevis kæmpet for netop en højere prioritering i ønsket om at skabe bedre vilkår og rammer for læringen. Et arbejde, der fortjener stor respekt, og som heldigvis flytter opfattelser af fagets rolle set i et større perspektiv. Vi er på vej.

Madkamp: Vi løfter faget sammen

I tæt samspil med Foreningen for Madkundskab, University College Lillebælt, Læreruddannelserne på professionshøjskolerne og skoler i hele landet arbejder Madkulturen for at styrke madkundskabsfagets position og status. Samarbejdet hedder Madkamp – DM i madkundskab og støttes af Nordea-fonden.

Alle skoler inviteres med i et læringsforløb og en elevkonkurrence, hvor den eksperimenterende og undersøgende tilgang til undervisningen er centralt. Med Madkamp får I stof til undervisning med kreativitet, faglighed og en høj grad af elevinddragelse. I styrker både elevernes egen og fælleskabets faglighed – fordi at I arbejder eksperimenterende og undersøgende med mad.

Tag del i Madkamp

Det næste skoleårs tema for Madkamp er mælk og mælkeprodukters fysiske og kemiske egenskaber.

Vi inviterer din skole til:

Gratis lærerkurser i ugerne 39-42. Her introduceres madkundskabslærerne til årets tema og den eksperimenterende tilgang til undervisningen.

Madkamp-undervisningsforløb. Drives af madkundskabslærerne på landets skoler med udgangspunkt i Madkamps gratis undervisningsmaterialer. Her får eleverne selv indflydelse på indhold og egen læring.

DM i madkundskab. Elevkonkurrencen med regionale semifinaler og en national finale i februar og marts 2016.

Hvis ikke allerede din skole deltager, så byder jeg den hermed velkommen. Vi ses til kamp for madkundskab!

Læs mere på www.madkamp.nu.

#Fil 2