Blog

International kampdag mod madspild: Science undervisningen kan tiltrække unge langt bredere med tematiseret og Projekt Baseret Læring.

Og nu vil de unge fra Læringshuset Nærheden vise hvor langt de er kommet med Smart Home løsninger mod madspild. 48 elever fra Hedehusene har gjort sig ekstra UMAGE de seneste måneder i projekt Unge Madspilds Genier. Og i dag den 29/9 på den internationale madspildsdag i september har de så fået muligheden for at vise deres prototyper og løsninger frem for fødevareminister Mogens Jensen.

Publiceret Senest opdateret

Ernæringskommentaren

Ernæringskommentaren er en blogstafet for professionelle, der arbejder med ernæring og sundhed. Den handler om emner, der interesserer dem, der underviser i for eksempel madkundskab, husholdning og sundhed, og som arbejder med forebyggelse og sundhedsfremme i praksis.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kan science undervisningen i skolen være med til at løse nogle af samfundets store klimaudfordringer sammen med elevers egen digitale teknologiforståelse? Den udfordring har 3 lærere på læringshuset Nærheden i Hedehusene i Høje Taastrup Kommune, sammen med os forskere fra Københavns Universitet, programmerings klubben Coding Pirates, Frederiksberg og fagmentorer fra GS1 og Aminic sat sig for at tage op. Og over de seneste tre måneder har vi haft succes med at udvikle en tematiseret og projekt baseret arbejds læringsform hvor maden er omdrejningspunktet.

Projektbaseret læring tiltrækker flere elever. I UMAGE har den traditionelle fagdidaktik måtte vige til fordel for et tværfaglig og mere projektbaseret læringsforløb omkring madspild. Vi har rakt på tværs af fagene matematik, natur og teknik, madkundskab og teknologiforståelse. En vigtig læring har været at elevers interesse styrkes væsentligt når mentorer udefra træder ind på scenen. I UMAGE har vi bragt fagmentorkorpset ind for at give eleverne en forståelse af teknologiske forhold og at gøre teknologiske karrieveje håndgribelige for dem. Vi har haft mentorer fra firmaet AMiNIC der laver intelligente sensorer, GS1 der er eksperter på intelligente stregkoder og fra Coding Pirates. Og hele 2 gange har vi leget Løvens Hule på vores helt egen facon hvor eleverne har præsenteret resultaterne af deres arbejde i grupper for fagmentorerne. Deres feedback har så fungeret som forbedringspotentiale for de enkelte projektgrupper som så har arbejdet videre derfra. Vi har i projekt UMAGE fået løsninger der spænder bredt: hvad kan smarte stregkoder gøre, hvad er potentialet i en intelligent kunstig næse og hvordan kan vi forestille os et Smart Home køleskab der kan hjælpe familien med at holde styr på indholdet i køleskabet. Ikke mindst digital teknologiforståelse og erfaring og viden om mikrocomputere og programmering har i projektet vist sig at være brugbare når det gælder om at reducere madspildet i familierne.  

En del af et program om tematiseret science undervisning Projekt UMAGE er en udløber af et COST projekt om ”Citizen Science in the classroom”. Det har haft til formål at vise at unge med Science og STEM læringen som omdrejningspunktet kan bidrage med værdifulde løsninger på madspildsproblematikker. Det udgør samtidig første trin i to internationale programmer om digitalitet og sciencedannelse som Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på KU netop har fået bevilget fra henholdsvis EU og forskningsministeriet. Og med byens grønne fødevareomstilling som omdrejningspunkt. Formålet er at undersøge hvordan byen og læring blandt dens mange aktører kan medvirke til at skabe en bæredygtig omstilling af fødevaresystemet.