Blog

Kostrådene skal på skoleskemaet

Danmark fik d. 17. september nye officielle kostråd. Nu er udfordringen, hvordan vi kan gøre det let for de godt 600.000 folkeskoleelever at følge rådene, så vi kan få sundere elever nu og sundere borgere i fremtiden.

Publiceret Senest opdateret

Ernæringskommentaren

Ernæringskommentaren er en blogstafet for professionelle, der arbejder med ernæring og sundhed. Den handler om emner, der interesserer dem, der underviser i for eksempel madkundskab, husholdning og sundhed, og som arbejder med forebyggelse og sundhedsfremme i praksis.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Opdateringen af de officielle kostråd bygger på den nyeste viden på området og der har der været fokus på formidling og det grafiske udtryk. De er også gjort lettere at følge, for ved at opfylde det første råd - Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv - er man dækket godt ind. Spørgsmålet er, hvordan vi får kostrådene til at leve og smage i Folkeskolen?

Sådan kommer kostrådene ind i undervisningen

Mad og sundhed kan inddrages i skolen på mange måder og niveauer.  Det er oplagt at lade kostrådene være en central del af undervisningen i hjemkundskab og at tænke skolens måltider ind i den pædagogiske praksis og øvrige undervisning på skolen. Fx også i dansk, matematik og naturfag. På den måde vil eleverne opleve en sammenhæng mellem måltiderne i skoletiden og det, de lærer om mad. Sunde madvaner, viden og maddannelse bliver dermed koblet sammen af både teori og praksis.

Undervisning i de officielle kostråd kan være med til at give eleverne de nødvendige kompetencer, samt mod, vilje og lyst til at leve sundere.  Lærere udtaler i en undersøgelse fra DPU[1], at det giver en større effekt, hvis fx en sund skolemadsordning følges op med en diskussion og øget viden om mad og sundhed. Koblingen mellem teori og praksis er med til at skærpe fokus på en helhedstankegang mellem sundhed og gode madoplevelser. Skolen kan på denne måde bidrage til sundhedsfremme og til at nære elevernes nysgerrighed og interesse for madens oprindelse og smag.

Der er let adgang til inspiration til hvordan kostrådene kan inddrages i undervisningen. Undervisningsmateriale og lærervejledning til 5.-6. klasse ligger allerede klar på altomkost.dk, og undervisningsmateriale for de andre klassetrin er under udarbejdelse. Her kan også findes film, plakater, madplan mm.

Sådan bliver kostrådene en del af en sund skolemad

Gennem skolemaden kan sund mad og madglæde blive en naturlig del af skolens hverdag. Skolemaden er et oplagt sted at arbejde med kostrådene, da godt 60 % af alle skoler i Danmark har en skolemadsordning.

Det er en god idé at fokusere på måltiderne som helhed, da mad og måltider i skolen ikke kun drejer som om ernæring. Måltiderne er omdrejningspunkt for sociale fællesskaber. Prioritér derfor spisepauserne - både de fysiske rammer og det sociale miljø. Madordningen bør også tage højde for kulturelle og sociale forhold i elevernes kultur og spisemønstre.

Kostrådene kan indgå skolens mad- og måltidspolitik, om at inddrage madordningen så vidt muligt i den pædagogiske praksis og undervisning om sundhed på skolen. Politikken kan også lægge vægt på, at inddrage eleverne i beslutninger om skolemaden og rammerne for måltider i skolen. Erfaring viser, at ved at inddrage børn i udvikling af skolemadsordningen, skabes der ejerskab og dermed motivation for at benytte sig af madordningen.

Få mere inspiration i ”Skolemadsmappen” der indeholder erfaringer, ideer og opskrifter. Mappen kan bestilles på altomkost.dk. Derudover kan skolen få råd hos Altomkost-rejseholdet.

Sådan kommer kostrådene med hjem i skoletasken

Inddragelse af forældre er centralt for at skolens indsats bliver en succes. Studier viser, at elevernes udbytte og læring er størst, når der er sammenhæng mellem indsatsen i skolen og hjemmet. Skolen kan formidle om de gode tiltag og inddrage forældrene i beslutningsprocesser. Fx har nogle skoler gode erfaringer med at præsentere mål og tanker bag deres måltidpolitik på forældremøder. Forældrene får her mulighed for at høre skolens argumentation og for at tage stilling til hvad de selv mener. Forældrenes holdning har stor betydning for elevernes tilgang til fag og skolens måltidskultur. Eleverne kan også tænkes ind i formidlingen af skolens madaktiviteter. Fx i madsalg, madbilleder, oplysninger på intranettet om hvad en sund madpakke er og i at indrette de fysiske rammer, hvor eleverne spiser.

De officielle kostråd er:

  • Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  • Spis frugt og mange grønsager
  • Spis mere fisk
  • Vælg fuldkorn
  • Vælg magert kød og kødpålæg
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Spis mindre mættet fedt
  • Spis mad med mindre salt
  • Spis mindre sukker
  • Drik vand

[1]Giver skolemad næring for læring? Benn mfl. Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet 2010,