Blog

Da covid-19 tog grydeskeen ud af hånden på os, greb vi fat om piskeriset

Det har været en turbulent tid med mange aflysninger af stort som småt for os alle. Noget har nærmest været en lettelse, mens andet har gjort rigtig ondt at måtte aflyse. For mig personligt var aflysningen af sommerens Madskoler en af de større mavepustere.

Publiceret

Ernæringskommentaren

Ernæringskommentaren er en blogstafet for professionelle, der arbejder med ernæring og sundhed. Den handler om emner, der interesserer dem, der underviser i for eksempel madkundskab, husholdning og sundhed, og som arbejder med forebyggelse og sundhedsfremme i praksis.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ikke fordi jeg var i tvivl om beslutningen, men fordi jeg vidste hvor mange børn, vi skuffede. Over 2000 børn der er ivrige efter at lære om mad. Over 2000 børn der får nye venner gennem maden. Og over 2000 børn, der nyder at smide mor og far ud af køkkenet og selv tage grydeskeen i hånden. Av, den var hård!

Men hvad gør man efter at fået en mavepuster af de større? Hos os ømmede vi os og så trak vi ellers i arbejdstøjet for at finde ud af, hvad vi så kunne gøre for at give børn sjove og lærerige op oplevelser med mad. Mange idéer var oppe at vende. Nogle bedre end andre. I erkendelsen af, at det er de fysiske aktiviteter, der er vores spidskompetence, faldt valget på at udvikle et koncept, som skulle få et mindre antal børn tilbage i køkkenerne. Selvfølgelig under hensyntagen til de gældende retningslinjer, som vi sad på pinde for at få og som først blev offentliggjort lige inden sommerferien gik i gang. 

Det nye koncept blev en særudgave af ’3 dage med Madskoler’, hvor elementer som familiearrangement og ekskursion blev droppet, antallet af børn skruet ned og hygiejnen blev der skruet op for. Hertil kom at vi valgte at minimere mængden af opgaver og ”ad on’s” som fx diplomer og lignende. Dette for at sikre at de frivillige instruktører kan fokusere på det vigtigste: At skabe en sjov, lærerig og tryg oplevelse for børnene såvel som for dem selv.

I uge 32 blev de første 17 ’3 dage med Madskoler’ afholdt med stor succes. Noget der har givet os blod på tanden til at gentage aktiviteten endnu flere steder i uge 42. Lige nu arbejder vi på højtryk for at finde frivillige, som vil være med, kontakte skoler med henblik på at låne lokaler og lave mindre rettelser i program og opskrifter, så de matcher efterårets vejr og råvarer. Det har været en yderst lærerig rejse, vi har været på. En rejse vi aldrig var kommet ud på, hvis det ikke var fordi COVID-19 tvang grydeskeen ud af hånden på os. Heldigvis er køkkenskuffen fuld af andre gode redskaber – vi skal bare lære at bruge dem.