Blog
Børn i køkkenet er en del af svaret på klimaproblemerne
Klimaet er i den grad landet på børnenes tallerkener, men børn skal ikke være bange for fremtiden – de skal med ud i køkkenet og være en del af løsningen sammen med voksne, der lærer dem det gode madhåndværk.
Børn handler. De GØR ting. Derfor er der brug for børn og unge i køkkenerne, når vi skal ændre fremtidens måde at købe ind og spise på. Jeg vil næsten gå så langt som at sige, at hvis vi hev alle børnene, der klimastrejker foran Christiansborg og i mange andre lande tæt på os, ind i køkkenerne, var mange af vores klimaudfordringer løst. For maden udvikler sig og har altid gjort det - det har børn egentlig ikke så svært ved at forstå.
Børn skal have tillid i køkkenet
Når vi har børn med i vores køkkener i Københavns Madhus, er de naturligt nysgerrige og går frisk og tillidsfuldt til gryder, skarpe knive og nye råvarer – fx når de udforsker, hvad der sker, når man pisker æggeblommer sammen med olie (ja, det bliver mayonnaise, og det er et lille mirakel - hver gang). De opdager, at de selv kan lave en velsmagende tomatsovs eller riste løgene til kartoffelmaden.
Madlavning er en sjov og kreativ aktivitet – og sådan skal det blive ved med at være!
Børn som madhåndværkere
Vi oplever, at når vi giver børn nogle ordentlige råvarer at arbejde med, kan de sænke skuldrene og behøver ikke stille spørgsmålstegn ved, om maden nu er farlig, giftig, vegetarisk, vegansk, klimavenlig etc.
I Børnenes Madhus og de 14 madskoler i København, hvor børn hver dag laver mad til over 4.500 kammerater, bliver der ikke holdt lange foredrag om, at gulerødder er sunde, eller at dansk kål er godt for klimaaftrykket. Men de lærer at lave mad, for børn lærer ikke nødvendigvis at lave mad alene i et køkken – ligesom de heller ikke selv kan gennemskue, hvordan man lige får lavet mad, der faktisk smager godt. Og slet ikke ud af de tørrede bønner, ærter og linser, som fx EAT-Lancet rapporten anbefaler, vi spiser flere af i fremtiden til gavn for klimaet.
Der er ikke kun ét facit
Vi viser dem med forklædet på, at de selv kan lave mad, der smager godt og ikke ødelægger naturen på sin vej. At mad ikke er en eksamen, hvor man lægger tal sammen og får et rigtigt eller forkert resultat. Mad er en udforskning: Hvad sker der, når vi gør dit i stedet for dat? Hvad smager godt, ser lækkert ud og føles godt i munden?
Så selv om mange børn i dag bliver udsat for klimaangst og flyskam på skoleskemaet, skal vi huske at værne om deres uspolerede madglæde og lære dem et håndværk, de kan bruge resten af livet. Så ser fremtiden lys ud for både maden, børnene og klimaet.