Blog

Kom på forkant med madglæden i 2013

Fødevareministeriet vil fremadrettet arbejde målrettet på en række initiativer blandt børn og unge, der har fokus på en helhedstankegang mellem sundhed, gode madoplevelser og økologi. Få her et smugkig.

Publiceret Senest opdateret

Ernæringskommentaren

Ernæringskommentaren er en blogstafet for professionelle, der arbejder med ernæring og sundhed. Den handler om emner, der interesserer dem, der underviser i for eksempel madkundskab, husholdning og sundhed, og som arbejder med forebyggelse og sundhedsfremme i praksis.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er nemt at være enige om, at vores børn skal have en barndom, hvor de trives og har de bedste muligheder – også når det handler om mad og måltider. Det nye er, at Fødevareministeren nu har sat det som et af sine tre indsatsområder i sin mad- og måltidspolitik: ”Sund madglæde”. Fødevareministeriet ønsker at understøtte kommunernes indsats for at skabe sunde rammer for børn og unge i at give børnene kompetencer, mod, lyst og vilje til at leve sundt.

Nemme lokale tiltag

Kommuner kan få gratis hjælp af Fødevarestyrelsens lokalt forankrede ’Alt om kost rejsehold’  i processen med at skabe sunde rammer for børn og unge. Rejseholdet har netop et fokus på en helhedstankegang mellem sundhed, gode madoplevelser og økologi i såvel daginstitutioner, skoler, SFO’er, idrætshaller og ungdomsuddannelser.

For skoler eller andre børne/ungeinstitutioner er det oplagt at undersøge om man kan komme med i nogle af de nye projekter og tiltag, som Fødevarestyrelsen i samarbejde med andre, er i gang med at udvikle. Her er en sjælden mulighed for at være med til at udvikle et nationalt initiativ, som samtidig forbedre institutionens image. En image, der styrkes af initiativerne, som har fokus på at stimulerer børnenes madglæde, nysgerrighed og forståelse af madens vej til jord til bord.

Hermed er opfordringen givet videre.

Stjernestunder med mad

Når Fødevarestyrelsen involvere sig i sundhedsinitiativer for børn og unge, er det bl.a. for

  • At sprede madglæden ved selv at kunne vurdere, om såvel indholdet og mængden af det, jeg spiser på en dag, er godt for mig på både kort og lang sigt.
  • At have kundskab til at vurdere fordele og ulemper ved at bruge forskellige fødevarer i forskellige mængder og kombinationer til forskellige retter. Dvs. kundskaber om bl.a. tilberedningsmetoder, ernæring og levnedsmiddeltekninske egenskaber.
  • At sprede glæden ved at have kendskab til, hvordan jeg ser, lugter og smager, om maden er frisk og af god kvalitet.
  • At vende opmærksomheden mod måltidets farvesammensætning, konsistens og smag.
  • At lære at blive mere opmærksom på kvalitet af maden frem for på mængden.

Dannelse i mad er nødvendig

Skoler og andre institutioner for børn og unge har mulighed for at ændre på nogle af de uheldige måltidsvaner, mange børn allerede har, ved at lære fra sig om måltidets kulinariske og sundhedsmæssige egenskaber. Mere end 8 ud af 10 danske børn overskrider det anbefalede indtag af de såkaldte tomme kalorier, som slik, chokolade, kager og sodavand. I gennemsnit spiser børn 2,5-5,5 gange så meget slik, chokolade og kager og knap 4 gange så meget sodavand og saft, som der er plads til i en sund kost.

Madvanerne er tillært i såvel hjemmet som i institutionerne og ved fritidsaktiviteterne. Skolerne og andre institutioner kan gøre en forskel ved at drøfte og nedskrive en politik om, hvilken madkultur børnene skal møde. Den kunne fx omhandle:

  • Hvordan skal atmosfæren være, der hvor de spiser?
  • Skal de kunne købe mad, og hvor sund skal den være?
  • Hvad må der serveres ved særlige lejligheder?
  • Hvilke muligheder har institutionen for at styrke børn og unge i forhold til maddannelse?
  • Hvordan er de voksne som rollemodeller?
  • Hvordan lærer børnene at tage stilling til det mad, de møder i hverdagen?
  • Skal de også lære selv at lave mad?
  • Hvad skal eleverne lære om mad – og i hvilke fag, når det gælder skolen?

Gi’ dine gode erfaringer videre til andre

Hvis din kommune eller skole/institution allerede har implementeret en mad- og måltidspolitik, der løfter madkulturen og børnenes viden, færdigheder og holdninger til mad, så kontakt mig endelig på tvl@fvst.dk. Så vil vi i Fødevarestyrelsen kan være med til at sprede jeres erfaringer og gode råd til andre.