Blog

Sur karklud og lækker snack – er I på mærkerne

”Klokken ringer, op vi springer… ”, synger vi. Endnu et spændende skoleår er startet, hvor såvel nye som traditionelle emner er på undervisningsplanen. Madklassen hjælper både lærere og elever til at opfylde læringsmålene.

Offentliggjort Sidst opdateret

Ernæringskommentaren

Ernæringskommentaren er en blogstafet for professionelle, der arbejder med ernæring og sundhed. Den handler om emner, der interesserer dem, der underviser i for eksempel madkundskab, husholdning og sundhed, og som arbejder med forebyggelse og sundhedsfremme i praksis.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gør læring sjovere med Madklassen

Hvis du har 5.-7. klassetrin i madkundskab eller underviser tværfagligt i fx dansk og natur/teknik eller biologi, så er der god hjælp at hente i undervisningsmaterialet Madklassen. Madklassen er udviklet af Fødevarestyrelsen sammen med skolelærere og handler om bl.a. sund mad og god køkkenhygiejne.

Materialet er inddelt i seks kapitler:

·         Sund mad er godt for dig

·         Frugt og grønt

·         Krop og motion

·         Sukker

·         Læs på mærkerne

·         Husk god køkkenhygiejne

Sidst i hvert af de seks kapitler er der forslag til, hvordan du og eleverne kan arbejde med emnerne gennem leg og læring. Sundhed handler bl.a. om madglæde, hygiejne, viden og muligheder. Generelt er børn godt på vej – så det er vigtigt at bakke eleverne op i det, de allerede gør, og klæde dem på til at komme endnu længere. Det kan du gøre ved at vække deres interesse for madens oprindelse, smag og muligheder samt ruste dem til at tage beslutninger på et reflekteret grundlag.

Eksempler på opgaver

Den sure karklud

Læs teksten ”Skift karklud tit” og lav en historie om en sur karklud. Du kan bl.a. komme ind på: hvordan den ser ud, hvorfor den er sur, hvad den er blevet brugt til, hvorfor er der ingen der skifter den ud?

Lav jeres egne snacks

Hvem kan lave den mest spændende snack af de indkøbte frugter og grønsager. Tænk på at vi også ’spiser’ med øjnene!

Læs på mærkerne

1.       Lav en vejledning i at læse varedeklarationer:

2.       Find en varedeklaration og klæb den op på et stykke karton.

3.       Sæt pile fra deklarationens enkelte elementer til faktabokse.

4.       Forklar i faktaboksene hvilke oplysninger du får om varen.

Find materialet og quiz

Du finder den samlede publikation Madklassen med masser af opgaver samt separate pdf'er med hver af de seks kapitler her: http://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/kommuner-skoler-og-daginstitutioner/skoler/undervisningsmateriale-og-paedagogiske-aktiviteter/madklassen/

Du kan også teste din viden i denne quiz, som bl.a. berører de emner, som Madklassen handler om, her: http://altomkost.dk/test-dig-selv/quizzer/