Blog

Grønne madvaner kræver råvarekendskab og køkkenfærdigheder

Bælgfrugter er blevet en del af mange unges madrepertoire, men kendskabet til almindelige danske grøntsager i sæson er til gengæld lavt, ligesom manglende madlavningsevner er en barriere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Ernæringskommentaren

Ernæringskommentaren er en blogstafet for professionelle, der arbejder med ernæring og sundhed. Den handler om emner, der interesserer dem, der underviser i for eksempel madkundskab, husholdning og sundhed, og som arbejder med forebyggelse og sundhedsfremme i praksis.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forleden kunne man læse i Dagbladet Information, at Peter Skaarup fra Dansk Folkeparti kører Tesla, og Bjarne Corydon, chefredaktør for Børsen, spiser vegetarisk flere dage om ugen, simpelthen fordi deres børn har fået dem til at tænke mere over klimaet. Og de er formentlig langt fra de eneste, der oplever, at kravet om mere grønne vaner først og fremmest kommer fra den unge generation. 

I Madkulturens årlige befolkningsundersøgelse af danskernes mad- og måltidsvaner, Madkultur19, som i år stiller skarpt på råvarer, er det mere eller mindre samme billede, vi ser. Mere end hver fjerde af de 18-25-årige bestræber sig på at undgå kød, og blandt de unge er der tre gange så mange vegetarer som blandt dem, der er over 35 år.  

De unge har knækket kikærten, men ikke knoldsellerien 

At der måske ligefrem er tale om en generationsforskel, er der også noget, der tyder på – i hvert fald når det kommer til kendskabet til de råvarer, som kan gøre det ud for proteinkilderne i en bæredygtig kost, nemlig bælgfrugterne.  

I årets undersøgelse kan vi således se, at de 18-25-årige har højt kendskab til bælgfrugter, mens de 65-80-årige har markant lavere kendskab til dem. Mere end én ud af syv unge under 25 år spiser bælgfrugter ugentligt, mens det kun gør sig gældende for én ud af 30 af de ældre over 65 år.  

Det er grundlæggende positivt, at de unge i den grad ser ud til at tage bælgfrugterne til sig. Til gengæld er billedet præcis det modsatte, når vi taler om grøntsager. De unge har således ringere kendskab til grøntsager end alle andre aldersgrupper, især altså de ældre.  

Kun knap hver anden af de 18-25-årige kan genkende tre ud af tre almindelige danske grøntsager i sæson ved hjælp af svarmuligheder og spiser dem samtidig indimellem. Og her taler vi hverken om skorzonerrødder eller glaskål, men rødbeder, grønkål og knoldselleri, som altså i høj grad hører hjemme i en sund og bæredygtig kost på de nordlige breddegrader.  

Manglende madlavningsevner er en barriere  

Kombineret med de unges manglende madlavningsevner og tendensen til, at færre og færre unge laver mad selv, er der god grund til at være opmærksom på de unges relativt lave råvarekendskab, når det kommer til grøntsager.  

At lave velsmagende grøn mad, som tilfredsstiller alle sanserne og ikke efterlader en med en flad fornemmelse af kun at have spist tilbehør, kræver nemlig ikke alene kendskab til de grønne råvarer, men også tilberedningsteknikker og tilsmagning. Lige så fantastisk en smagsoplevelse man kan få ud af en knoldselleri, lige så kedelig kan den være, hvis den ikke er tilberedt ordentligt. 

Og her har de unge altså brug for hjælp. Hver fjerde af de 18-25-årige mener ikke, at deres madlavningsevner er tilstrækkelige, og hver femte af dem opfatter de manglende evner som en barriere for at lave mad.  

Det er ærgerligt, for interessen for at lave mad fejler ingenting. Faktisk er det de 18-25-årige, som interesserer sig mest for madlavning. Når seks ud af ti unge er madinteresserede, siger det næsten sig selv, at der er et stort potentiale for at løfte de unges madlavning og give dem sunde, grønne vaner, de kan tage med sig i resten af deres voksenliv.  

Elevernes råvarekendskab kommer gennem hænderne 

Men madlavningsevnerne kommer ikke af sig selv. Derfor er det vigtigt fortsat at styrke maddannelsen og råvarekendskabet allerede i folkeskolen, som vi de sidste 8 år har gjort gennem projektet Madkamp. Ikke mindst så også de børn, der kommer fra hjem, hvor der ikke er grønkål og knoldselleri på menuen, både kan genkende og tilberede gode danske råvarer i sæson, når de er flyttet hjemmefra og selv skal lave mad.   

Hvis man har brug for inspiration til, hvordan man kan lave undervisningsforløb med fokus på gode danske råvarer, ligger de sidste mange års undervisningsmaterialer fra Madkamp frit tilgængelige her: https://madkamp.nu/undervisningsmaterialer/